Sunday, May 01, 2022

9 Negeri Di Malaysia Bakal Tenggelam Pada Tahun 2050!


Satu kajian yang dijalankan oleh Nature Communication pada tahun 2019, iaitu sebuah badan yang menerbitkan jurnal-jurnal berkualiti tinggi mendedahkan bahawa Malaysia bakal tenggelam menjelang tahun 2050.

Banjir Di Pahang
Banjir di Pahang.

Menggunakan Data Digital Elevation Models (CoastalDEM), kajian simulasi digital berkenaan yang menjelaskan bagaimana paras kenaikan air laut mempengaruhi negara-negara pesisir laut mendapati sembilan negeri di Malaysia akan tenggelam dan membentuk sebuah pulau, sekali gus menjejaskan berjuta-juta penduduk.

Antaranya, Sarawak, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Terengganu, Pahang dan Kelantan kerana berada di bawah paras air laut.

Pada tahun 2050: Alor Setar menjadi sebuah pulau; sepanjang kawasan Parit Buntar hingga ke Taiping tidak kelihatan; Lebuh Raya Utara Selatan tenggelam; Bagan Datoh, Teluk Intan dan Kuala Selangor lenyap; Port Klang tenggelam; Shah Alam mengecil; Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bertempat di sebelah pantai. Muar dan Pekan juga tenggelam; Kuala Terengganu mengecil dan menjadi beberapa pulau.

Di Sarawak, Kuching juga mengecil dan menjadi beberapa pulau. Dalam masa sama pendedahan itu turut menyatakan di peringkat global, populasi Asia adalah paling banyak terdedah kepada kenaikan paras laut iaitu sebanyak 70 peratus.

Keadaan lebih teruk jika faktor lapisan ais tidak stabil diambil kira. Keseluruhan bahagian selatan Vietnam termasuk bandar Ho Chi Minh akan tenggelam pada 2050. Bandar-bandar utama seperti Bangkok, Mumbai dan Shanghai akan lenyap.

Selain itu, hal yang sama juga mengancam negara-negara lain di dunia ekoran beberapa trilion tan ais yang telah hilang dari Greenland sejak 1994, sekali gus telah meningkatkan paras laut.

JAKARTA BAKAL TENGGELAM

Masjid Wal Adhuna, Jakarta
Masjid Wal Adhuna, Muara Baru, Penjaringan, Jakarta Pusat.

Sementara itu, negara Indonesia dijangka bakal tenggelam satu pertiga menjelang 2050, bahkan ibu negaranya iaitu Jakarta dikatakan akan tenggelam dalam tempoh beberapa puluh tahun akan datang.

Ia dibuktikan dengan sebuah masjid yang berdiri kukuh di kawasan Muara Baru, Penjaringan, Jakarta Pusat menjadi 'saksi bisu' kepada jangkaan tersebut apabila separuh strukturnya semakin tenggelam akibat peningkatan paras laut.

Dalam pada itu, pakar geodesi dari Institut Teknologi Bandung (ITB) Heri Andreas berkata, kira-kira 9,000 hektar tanah di Jakarta sudah berada di bawah permukaan laut.

Menurutnya, pada 2021, sebanyak 14 peratus wilayah Jakarta sudah berada di bawah laut dan jumlah itu boleh meningkat kepada 28 peratus menjelang 2050.

Ujarnya, fenomena ini berlaku disebabkan dua faktor iaitu peningkatan paras air laut akibat pemanasan global dan turunnya permukaan tanah akibat eksploitasi air secara berlebihan.

Heri menjelaskan, jika kerajaan tidak melakukan langkah maksimum, tanah di Jakarta boleh menurun sehingga empat meter di bawah permukaan laut menjelang 2050.

KERAKUSAN KAPITALIS

Bumi yang didiami ini semakin nazak dek kerakusan manusia yang menyebabkan masalah pemanasan global yang mencairkan lapisan ais pada kadar yang membimbangkan.

Apalah ertinya kemodenan dan kemajuan jika kita terpaksa membayarnya dengan harga paling mahal iaitu kemusnahan alam sekitar serta tempat tinggal kita?

Jika bumi ini musnah di tangan manusia, ke planet manakah generasi akan datang boleh melarikan diri?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon