Selasa, Mei 19, 2020

Kawah Asteroid Yarrabubba Berusia 2 Bilion Tahun Tertua Di Dunia

Para saintis telah mengenal pasti kawah asteroid paling tua di dunia yang terletak di Australia mungkin boleh memberikan penjelasan kepada kita, bagaimana bumi telah beralih dari Zaman Ais menjadi seperti yang kita ada sekarang.

Kawah Yarrabubba

Penyelidik memaklumkan, asteroid tersebut telah melanda Yarrabubba di Australia Barat kira-kira 2.2 bilion tahun lalu sekali gus membentuk kawah yang berusia kira-kira separuh usia bumi.

Kesimpulan itu dicapai berdasarkan ujian mineral pada batu berkenaan dan para saintis menyifatkan ia sebagai penemuan yang menarik kerana boleh memaparkan peristiwa pemanasan ketika era tersebut.

Laporan kajian itu turut diterbitkan dalam jurnal Nature Communications.

Kawah tersebut ditemui di kawasan pedalaman pada 1979, namun ahli geologi tidak pernah menguji untuk mengetahui usia sebenarnya.

Hakisan sejak berbilion tahun lalu menyebabkan kawah tersebut tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan saintis perlu memetakan impak pada kawasan medan untuk mengesahkan diameter berukuran 70 kilometer terbabit.

Landskap itu sangat rata kerana usianya berbilion tahun, namun batuannya mempunyai ciri tersendiri, kata penyelidik, Profesor Chris Kirkland.

Menurutnya, mereka dapat mengira usia sebenar kawah tersebut berdasarkan kristal pada batu itu yang mengandungi sejumlah kecil uranium yang merosot pada kadar konsisten.

Ia berusia 200 juta tahun lebih tua berbanding impak struktur, Vredefort Dome di Afrika Selatan.

Menurut saintis, landskap Australia Barat adalah sangat usang dan mereka tidak pernah menjangkakan kawah tersebut berusia berbilion tahun.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon