Saturday, May 23, 2020

Kisah Posmen 'Bersedih' Tiada Bonus Ditahan Polis Kerana Menipu!


Memalsukan identiti di laman sosial Facebook dengan memuat naik kisah kesempitan hidup bagi meraih simpati netizen membawa padah kepada seorang posmen apabila ditahan bersama dua individu yang bersubahat dengannya.

Posmen sedih

Terdahulu, kisah posmen didakwa hidup susah kerana tidak mendapat bonus tular di media sosial hingga menarik perhatian warganet untuk menderma wang ke dalam akaun lelaki terbabit.

Bagaimanapun, posmen berusia 22 tahun itu datang membuat laporan polis, menafikan dia terbabit dengan kutipan derma berkenaan.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata, hasil soal siasat mendapati keterangan diberikan lelaki itu meragukan dan tidak dapat memberi penjelasan.

Menurutnya, pihaknya juga mendapati posmen itu cuba membuat laporan polis palsu, malah nama yang digunakannya juga tidak wujud.

"Berikutan itu, polis menahannya untuk siasatan lanjut sebelum dua lagi individu termasuk pentadbir akaun kumpulan Facebook yang menularkan cerita sedih itu turut ditahan.

"Wanita berusia 35 tahun ditahan pada 10 malam, manakala lelaki berusia 23 tahun ditahan pada 12.05 tengah malam apabila mereka menyerah diri selepas posmen terbabit dicekup," katanya dalam kenyataan di Bukit Mertajam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati posmen itu memperoleh kutipan derma sebanyak RM5,000 yang dimasukkan ke dalam akaunnya dan sudah digunakan membeli barangan keperluan.

"Siasatan juga mendapati dua suspek terbabit mengaku bersubahat dengan posmen itu dengan memuat naik cerita dan gambar yang boleh meraih simpati warganet," katanya.

Katanya, polis turut merampas kesemua telefon pintar ketiga-tiga suspek untuk siasatan lanjut.

"Ketiga-tiga mereka direman selama tiga hari hingga Ahad (24/5/2020), untuk siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu," katanya.

'Tiada Bonus Tapi Tiada Pembuangan Pekerja'

Dalam respon sebelum ini, Pos Malaysia Berhad memberi bayangan ketiadaan pembayaran bonus buat kakitangannya tahun ini susulan masalah kewangan yang dihadapi akibat penularan wabak Covid-19.

Menurut sumber syarikat itu, pihak pengurusan ketika ini sebaik mungkin sedang cuba memperimbangkan keadaan aliran tunai atau "cash flow".

"Ketika ini pengurusan 'cash flow' syarikat sampai ke tahap harian ketika ini, di mana segala perbelanjaan keluar dirancang sebaik mungkin supaya perkara-perkara seperti gaji tidak terjejas.

"Pada ketika ini, keadaan kewangan, 'cash flow' syarikat tidak mengizinkan untuk sebarang bonus.

"Pos Malaysia pasti sentiasa memantau keadaan 'cash flow' syarikat, dan akan mengadakan sebarang perubahan sekiranya ada," katanya.

Semua maklum bahawa pelbagai sektor ekonomi di negara ini terjejas ketika ini akibat penularan wabak Covid-19 malah, hampir kesemua sektor perniagaan juga terjejas apabila kerajaan terpaksa melaksanakan perintah kawalan pergerakan (PKP) bagi memutuskan rantaian virus.

Dalam pada itu sumber memaklumkan bahawa tiada pembuangan pekerja akan dilakukan syaraikat itu meskipun berdepan situasi sukar.

"Tiada skim pemisahan sukarela (VSS) ataupun buang pekerja," katanya lagi.

Jelasnya sistem kewangan Pos Malaysia terbahagi kepada empat segmen iaitu, kurier atau pos laju, surat, retail runcit atau transaksi di pejabat pos dan perniagaan antarabangsa.

Menurutnya, berlaku peningkatan bagi segmen kurier atau pos laju, namun tiga segmen lagi mencatatkan penurunan yang ketara.

"Walaupun peningkatan di kurier atau pos laju adalah tinggi, tapi penurunan segmen surat adalah 50 peratus manakala penurunan dua segmen lagi adalah lebih dari 60 peratus dari 18 Mac hingga kini," jelasnya.

Difahamkan bahawa Pos Malaysia telah memberi bantuan sebanyak RM250 kepada kira-kira 23,000 kakitangannya sempena bulan Ramadhan bagi meringankan beban.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon