Friday, April 10, 2020

Khasiat Dan Manfaat Pokok Semambu (Neem)


Pokok Semambu (Azadirachta indica), Pokok Neem atau Pokok Margosa, adalah tumbuhan hijau berdaun lebat yang mempunyai banyak cabang dan daun yang merimbun, mempunyai helaian-helaian daun dimana setiap daun matang berwarna hijau gelap yang sama.

Pokok Semambu (Neem)
Pokok Semambu.

Pokok Semambu juga akan mengeluarkan bunga putih kecil di hujung ranting apabila cukup matang dan boleh membesar sehingga 30 kaki tinggi dengan lilitan batang pokok berukuran lebih kurang 6-9 kaki apabila cukup besar.

Pokok Semambu mudah ditanam dan tidak ada masalah serangan serangga perosak.

Minyak Neem

Biji Pokok Semambu mempunyai bahan minyak dimana ia ada banyak kegunaan dikenali sebagai Minyak Neem.

Minyak ini dianggap bernilai kerana ia boleh digunakan untuk pelbagai tujuan termasuk sebagai bahan penting dalam kawalan serangga perosak tanaman.

Antara elemen pahit yang diasingkan dari minyaknya dinamakan sebagai Nimbin, Nimbinin dan Nimbidin, iaitu bahan aktif yang penting di dalamnya.

Elemen aktif utama yang diasingkan iaitu bahan 'Nimbidin' mengandungi bahan iaitu Sulfur.

Bunga Pokok Semambu mampu menghasilkan bahan Glukosid, Nimbosterin dan minyak yang berbau sangat menusuk hidung.

Bahan Nimbosterol nimbecetin dan Asid fatty juga terkandung dalam bahagian bunga pokok Semambu, juga mengandungi bahan yang pahit dan minyak pahit perengsa.

KHASIAT DAN MANFAAT POKOK SEMAMBU

Banyak kajian dan penyelidikan mengenai kegunaan dan khasiat pokok Semambu telah dijalankan ke atas tumbuhan ini sejak dahulu.

1. Mencegah Penyakit Demam Malaria dan Kolera

Kaedah meminum air rebusan daun segar pokok Semambu sebagai tonik yang pahit adalah alternatif penting bagi mengubati demam malaria yang kronik disebabkan tindak balasnya ke atas organ hati.

Sediakan 2-3 helai daun untuk direbus ketika membuat persediaan untuk minuman.

2. Menyembuhkan Kudis Dan Luka

Dakwaan seterusnya adalah dimana daun Neem boleh digunakan atau disapu dibahagian luaran.

Ia didakwa sangat berkesan kepada penyakit kulit terutamanya bisul, ulser kronik, letusan cacar (smallpox), kudis sifilis, bengkak kelenjar dan juga merawat luka.

Ia boleh digunakan dengan cara menuam, secara rebusan atau sapuan terus kepada bahagian yang bermasalah.

3. Merawat Buasir

Jika anda merebus kulit kayu pokok Semambu, iaitu diambil bahagian dalam kulitnya, dengan dicampur gula kelapa atau kabung setiap pagi, ia sangat berkesan untuk mengubati penyakit buasir.

Untuk mengatasi buasir berdarah, sebaiknya diambil 3-4 biji buah Semambu dicampur dengan air suam dan diminum untuk rawatan.

4. Merawat Kusta

Air dari pokok Neem juga mampu merawat penyakit kusta apabila ia diambil pada kadar 60 gram setiap hari.

Badan pesakit juga boleh di urut dengan air dari pokok ini dan perlu dilakukan secara berterusan selama 40 hari tanpa henti.

Jika air dari pokok Neem tidak boleh didapati, memadai dengan mengambil sebanyak 12 gram daunnya dan 3 decigram lada hitam yang ditumbuk bersama dengan air dan dimakan mengikut kesesuaian.

5. Menghalang Rambut Gugur

Amalan untuk membasuh rambut dengan air rebusan daun Semambu juga akan dapat menghalang rambut dari gugur atau hilang.

Selain dapat mengelakkan rambut dari gugur, ia juga dapat membantu pertumbuhan rambut baru.

6. Mengatasi Masalah Kutu

Penggunaan minyak Semambu juga dapat menghapuskan dan mengatasi masalah serangga dan kutu dikepala.

7. Merawat Penyakit Mata

Ada dakwaan pengamal perubatan dimana Pokok Neem juga berguna pada penyakit mata.

Apabila dilakukan penitisan jus daun neem kepada mata setiap malam, didapati ia mampu memberi kesan untuk mengubati penyakit buta waktu malam.

Daun Neem hendaklah ditumbuk sehingga halus dan dicampurkan dengan air. Jus akan diperolehi dengan memerahnya melalui kain yang bersih dan titiskan ke dalam mata dengan menggunakan rod penitis mata.

Jus Neem juga boleh dikeluarkan dengan menggosok beberapa helai daunnya dengan sedikit air dan diperah dengan kain yang bersih dan sangat berguna untuk mengubati sakit pada mata akibat konjunktivitis.

Selain titisan pada mata, titiskan beberapa titik kedalam telinga bertentangan dengan mata yang sakit untuk melegakan kesakitan. Mata akan menjadi baik setelah diulangi beberapa kali.

8. Membersihkan Gigi

Kegunaan lain daripada pokok Neem didakwa untuk membersihkan gigi dengan kayu ranting Neem yang dapat mengelakkan dari penyakit gusi.

Ia mengukuhkan gigi yang longgar, melegakan sakit gigi, menghilangkan bau busuk mulut dan melindungi mulut dari pelbagai jangkitan.

9. Kebaikan Untuk Ibu Mengandung

Penggunaan jus daun Neem kepada wanita yang hendak bersalin sebelum kelahiran dapat mewujudkan kontraksi normal pada rahim dan dapat mengelakkan kemungkinan keradangan.

Ia juga membantu memperbetulkan pergerakan perut serta mengawal demam dan dengan itu membantu ibu bersalin secara normal. Menggunakan air suam rebusan daun Neem untuk membasuh faraj juga dapat membantu menyembuhkan luka selepas bersalin dan menggelakkan jangkitan dalam lorong faraj.

10. Membunuh Parasit Tanah

Pokok Semambu juga adalah pemusnah serangga yang kuat untuk membunuh nematod tanah dan parasit tumbuh-tumbuhan yang lain.

11. Melegakan Sakit Telinga

Wap hasil dari rebusan daun ini dapat memberikan kelegaan bagi kes-kes sakit telinga.

Beberapa helaian daun Neem hendaklah direbus dan dekatkan telinga kepada wap yang keluar dari rebusan tersebut.

Jika anda ada bisul ditelinga, rebus daun Neem, suamkan, campur sedikit madu, kemudian titiskan beberapa titisan kedalam telinga. Diulangi beberapa hari akan melegakan sakit akibat bisul tersebut.

Bagi kes dimana serangga memasuki telinga, jus daun neem suam dicampur dengan sedikit garam biasa dan titiskan kedalam telinga dapat membunuh serangga tersebut.

Dua titisan suam kuku minyak Neem kedalam telinga dua kali sehari boleh memulihkan pekak.

Racun Serangga

Pokok Semambu (Neem)
Pokok Semambu.

Dari satu penyelidikan makmal, mengesahkan hasil minyak yang diekstrak dari pokok semambu boleh bertindak sebagai racun serangga (insecticide), racun nematode (nematicides) dan racun kulat (fungicide).

Bahan aktif azadirachtin yang terkandung dalam tumbuhan ini berfungsi sebagai racun larva dan anti pemakanan.

Ianya dikatakan mampu mengawal serangan 400 hingga 500 spesies serangga seperti belalang, kumbang dan serangga penghisap cecair tumbuhan.

Ini termasuk aphids, bena putih, teritip, kutu daun, lalat putih, lalat buah, nyamuk, lipas dan banyak lagi.

Manakala dalam penternakan ayam, penyakit sampar ayam boleh juga diubati dengan menggunakan minyak dari ekstrak daun semambu.

KKM NAFI REBUSAN DAUN SEMAMBU MAMPU SEMBUHKAN COVID-19

Sementara itu, KKM telah menafikan dakwaan amalan meminum rebusan daun semambu boleh memulihkan keadaan pesakit yang mempunyai simptom COVID-19 seperti demam, sakit tekak dan sesak nafas.

Pakar Epidemiologi, Prof Datuk Dr Awang Bulgiba, berkata rawatan dengan daun semambu pernah diuji untuk penyakit lain, bukan COVID-19, namun didapati tidak berkesan.

Apa yang didakwa berkesan itu mungkin dalam satu atau dua kes (penyakit lain) dan mungkin tiada kena mengena langsung dengan daun semambu.

Kesimpulan

Apa juga pun dakwaan diatas, sebaiknya anda sentiasa merujuk kepada doktor perubatan moden sebagai langkah berjaga-jaga dengan kesihatan kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: animhosnan

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon