Monday, March 09, 2020

'Tiada Guna Straight A+ Dalam SPM, Kecemerlangan Tidak Membahagiakan!'


Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru sahaja diumumkan tidak lama dahulu dan siapa yang tidak gembira apabila hasil penat lelah belajar akhirnya terbalas dengan keputusan cemerlang, apatah lagi dapat membanggakan ibu bapa serta keluarga dalam masa sama.

Kesal cemerlang SPM

Berbeza pula keadaaannya dengan seorang bekas calon ini yang mendapat gred A dalam kesemua mata pelajaran ketika SPM, namun dia merasakan ia satu perkara yang dikesalkan.

Perasaan sesal itu diluahkannya menerusi satu coretan yang kemudian dikongsikan semula oleh pengasas sebuah syarikat kejuruteraan, Ir Abdul Rahman Bahasa menerusi Facebook miliknya, yang dipetik dari mstar.

Menerusi coretan tersebut, individu yang enggan identitinya dikenali itu berkata dia adalah produk 11A+ dalam SPM, namun menyesal mendapat keputusan tersebut.

Menurut pelajar itu, sejujurnya perjalanan dirinya untuk mendapat straight "A" dalam SPM penuh dengan tekanan.

"Saya pernah fikir nak tamatkan hidup sebab tekanan yang saya hadapi untuk score dalam SPM. Tapi akhirnya saya dapat 11A+.

"Saya dapat scholarship untuk sambung belajar ke luar negara dan melalui fasa pembelajaran dan kemudian bekerja membolehkan saya berjumpa ramai orang.

"Apa yang saya boleh cakap, saya menyesal dapat 11A+ dalam SPM," ujarnya sambil menyenaraikan beberapa perkara yang membuatkannya berpendirian sedemikian.

Tiada momen bersama keluarga, rakan

Menurut individu tersebut, disebabkan terlalu mengejar untuk mendapat keputusan cemerlang, dia langsung tidak mempunyai momen bersama-sama keluarga dan rakan-rakan kerana kebanyakan masanya dipenuhi dengan aktiviti pembelajaran.

"Hidup saya penuh dengan belajar dan tuisyen sahaja. Sedangkan masa di sekolah adalah masa yang paling indah bersama rakan-rakan. Masa sekolah, saya juga punyai masa cuti sekolah yang boleh saya luangkan bersama family. Tapi cuti sekolah saya penuh dengan belajar dan tuisyen.

"Saya terlampau sibuk dengan akademik, tapi saya lupa dengan pengembangan bakat. Bila saya di universiti, saya jumpa kawan-kawan saya yang hebat bermain gitar, kreatif dalam melukis dan hebat bermain bola sepak.

"Mereka benar-benar menikmati apa yang mereka lakukan. Mereka ada pengalaman yang menggembirakan. Saya? Apa bakat yang saya ada? Saya nak bergaul dengan mereka pun rasa kekok," ujarnya lagi.

Straight A hanya kemenangan sementara

Ir Abdul SPM

Tambahnya, dia merasakan tiada apa yang istimewa walaupun mendapat semua A dalam SPM kerana dia menyedari terdapat pelajar yang lebih baik daripadanya di universiti walaupun mereka hanya dapat C dalam Bahasa Melayu atau D dalam Kimia.

"Walaupun mereka bukan pelajar straight A, tapi mereka sangat bagus dalam subjek yang mereka suka. Dari situ saya yang banyak A ni terasa macam tiada apa-apa keistimewaan.

"Akhirnya, tiada siapa pun yang kisah anda pelajar straight A atau tidak! Masa kerja, tak ada pun soalan 'berapa A you dapat dalam SPM?'

"Sebenarnya, kalau anda nak menyerlah dibandingkan dengan yang lain, apa yang majikan anda lihat adalah karakter, personaliti dan pengalaman. Majikan anda tak kisah anda pelajar straight A atau tidak.

"Apa yang saya boleh katakan. Straight A hanya kemenangan sementara sahaja. Lepas saja moment tu, saya lebih struggle untuk mencipta kemenangan yang lain pula," tulisnya.

Sehingga kini perkongsian tersebut mendapat sehingga 2,000+ likes dan ratusan komen netizen dengan reaksi yang pelbagai.

Namun rata-ratanya bersetuju dengan perkongsian berkenaan yang diharap mampu membuka mata agar tidak terlalu taksub A.

"SPM pembuka jalan tapi bukan penentu kehidupan. Saya sendiri dulu pun SPM agak ke laut tapi apa yang membentuk kehidupan adalah selepas SPM.".

"Saya harap dengan perkongsiaan ini dapat menyedarkan ibu bapa di luar sana supaya tidak terlalu taksub dengan jumlah A anak-anak mereka."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

1 comment

  1. ada baik buruknya bergantung kpd persepsi pemikiran pemiliknya

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon