Thursday, February 06, 2020

Pembayaran GCR 75 Hari, Cuepacs Tuntut JPA Keluarkan Pekeliling


Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menuntut kerajaan menyegerakan penebusan awal Gantian Cuti Rehat (GCR) sebanyak 75 hari kepada kakitangan awam seperti dibentangkan dalam Belanjawan 2020.

Pembayaran GCR 75 Hari

Presidennya, Adnan Mat berkata, berdasarkan pengumuman sebelum ini, penebusan ganjaran itu sepatutnya berkuat kuasa 1 Januari 2020 lalu.

GCR adalah ganjaran wang tunai yang diberi kepada anggota perkhidmatan awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan.

Belanjawan 2020 bagi perkhidmatan awam telah memperuntukkan penebusan awal GCR sebanyak 75 hari untuk ganjaran wang tunai bagi penjawat awam yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun.

Perkara ini sepatutnya berkuat kuasa pada 1 Januari 2020, namun sehingga kini tiada sebarang pekeliling dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berkaitan penebusan awal GCR.

Cuepacs berharap agar pihak kerajaan melalui JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) dapat mengambil tindakan segera terhadap perkara yang telah dibentangkan dalam Belanjawan 2020 bagi perkhidmatan awam demi kebajikan anggota berkenaan.

Pekeliling JPA Penebusan Cuti Rehat GCR 75 Hari

Penebusan awal Gantian Cuti Rehat (GCR) sebanyak 75 hari untuk ganjaran wang tunai bagi penjawat awam yang berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun, memerlukan pindaan ke atas Peraturan-Peraturan Pencen 1980.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam satu kenyataan terbaharu memaklumkan, pindaan itu perlu diselesaikan terlebih dahulu agar pelaksanaannya teratur mengikut undang-undang yang berkuat kuasa.

Pengumuman penebusan awal GCR akan dikeluarkan dan dimaklumkan kepada umum melalui surat Pekeliling Perkhidmatan yang akan diedarkan kepada semua kementerian, jabatan dan agensi kerajaan.

Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dilaporkan meminta agar pekeliling mengenai penebusan awal GCR 75 hari oleh penjawat awam dikeluarkan secepat mungkin.

Pemberian ganjaran wang tunai (GCR) yang tertakluk di bawah Peraturan-Peraturan Pencen 1980 merupakan satu daripada faedah yang akan diberikan kepada penjawat awam apabila bersara.

Cara Pengiraan GCR 75 Hari

Cuti Rehat = 75 Hari
Gaji Kasar (Gaji+Elaun) = RM3814.14
@ Perkiraan = 1/30 x 75 Hari x 3814.14
Award wang tunai = RM9535.35

Tunai Janji

Dengan pembayaran GCR itu, kerajaan sebenarnya lebih untung kerana membayar penjawat awam dengan kadar bayaran gaji semasa bukannya gaji akhir perkhidmatan.

Berdasarkan pekeliling perkhidmatan awam, penjawat awam boleh menuntut sebanyak 150 hari GCR sepanjang tempoh berkhidmat selepas tamat perkhidmatan.

Dengan pemberian ganjaran GCR untuk 75 hari cuti ini bermakna, perkhidmatan penjawatan awam yang sudah 15 tahun berkhidmat, hanya menuntut baki 75 hari saja.

Berdasarkan maklumat, kebanyakan penjawatan awam yang berkhidmat lebih 15 tahun adalah kumpulan pekerja yang berusia 35 tahun dan ke atas. Dalam usia sebegitu, wang ganjaran ini sangat diperlukan bagi mengurangkan beban kakitangan awam.

GCR 150 Hari

Seperti yang telah diumumkan sebelum ini, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memaklumkan kebenaran cuti rehat melebihi 150 hari bagi kakitangan awam boleh digunakan sebagai cuti rehat pada tahun persaraan.

Bermula 1 Januari 2018, kerajaan memutuskan cuti yang dikumpulkan bagi maksud ganjaran wang tunai melebihi 150 hari, maka cuti berkenaan boleh dimohon untuk digunakan pada tahun persaraan.

Melalui pekeliling yang dikeluarkan pada 2008, kerajaan memutuskan Gantian Cuti Rehat (GCR) yang boleh dikumpulkan oleh penjawat awam kekal 150 hari dan dibayar dengan wang tunai.

Berdasarkan peraturan sebelum ini, GCR yang dikumpul melebihi 150 hari tidak diambil kira untuk bayaran tunai apabila penjawat awam bersara.

Sebagai penambahbaikan, kerajaan bersetuju membenarkan GCR melebihi 150 hari digunakan sebagai cuti rehat pada tahun persaraan iaitu 12 bulan sebelum tarikh persaraan kakitangan awam berkenaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon