Jumaat, Januari 10, 2020

Harta Yang Tidak Akan Habis


Loading...

Ketika Aisyah r.a. menghidangkan makanan kesukaan Nabi SAW iaitu paha kambing, Rasulullah SAW bertanya, ”Wahai Aisyah, apakah engkau sudah berikan makanan ini kepada Abu Hurairah tetangga kita? Aisyah menjawab, "Sudah ya Rasulullah. Kemudian Rasulullah SAW bertanya lagi, "Bagaimana dengan Ummu Ayman? Aisyah kembali menjawab, “Sudah ya Rasulullah."

Rezeki sedekah

Kemudian Rasulullah SAW bertanya lagi, "Bagaimana dengan tetangga-tetangga yang lain? Adakah sudah diberi masakan tersebut?"

Dengan nada bingung Aisyah kemudian menjawab, "Sudah habis ku berikan ya Rasulullah. Yang tersisa apa yang ada didepan kita saat ini."

Rasulullah tersenyum dan dengan lemah lembut menjawab, "Engkau salah wahai Aisyah. Yang habis adalah apa yang kita makan ini dan yang kekal adalah apa yang kita sedekahkan.” (HR. At-Tirmidzi)

Rasulullah SAW juga bersabda, "Kelak di hari akhirat manusia akan berkata, inilah harta bendaku, padahal tidak ada harta yang diperolehnya didunia kecuali tiga perkara.

"Apa yang ia makan akan keluar dari tubuhnya, apa yang ia pakai akan menjadi rosak serta usang dan apa yang disedekahkan akan menjadi pahala kebaikan yang kekal baginya." (HR. Muslim)

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon