Ahad, Oktober 06, 2019

Misteri Amukan Roh Bathsheba, Kisah Benar Yang Diabadikan Dalam Filem 'The Conjuring'


Loading...

Pada tahun 1970, pasangan suami isteri, Roger dan Carolyn Perron berpindah ke sebuah rumah ladang yang baru dibeli mereka yang terletak di Harrisville, dalam daerah Rhode Island dan mempunyai 14 bilik. Rumah yang dibina pada tahun 1736 itu terletak dikawasan The Old Arnold Estate, sebuah kawasan ladang seluas 200 hektar.

Bathsheba The Conjuring
The Conjuring.

Bagi pasangan itu, rumah dengan suasana desa itu menjadi pilihan tepat untuk membesarkan lima anak perempuan mereka, Andrea, Nancy, Christine, Cindy dan April.

Rumah itu sudah agak lama terbiar tanpa penghuni dan pada hari pertama mereka berpindah, anjing mereka tidak berhenti-henti menyalak dan enggan masuk ke dalam rumah.

Keesokkan harinya, Carolyn mendapati tubuhnya lebam-lebam setelah bangun dari tidur dan tambah mengejutkan, anjing mereka ditemui mati diluar rumah.

Dan sejak dari hari itu, satu persatu perkara pelik mula berlaku di rumah ini.

Semakin lama mereka tinggal disitu, satu-persatu entiti misteri memunculkan diri. Entiti ini juga tidak sekata, masing-masing mempunyai identitinya sendiri.

Antara kelibat yang sering muncul ialah bayangan lelaki tua, budak lelaki dan kelibat wanita yang selalu menyapu membersihkan bilik-bilik dirumah tersebut.

Selalunya, apabila anak-anak Perron cuba menghampiri entiti yang muncul, ia akan hilang serta-merta bagaikan kabus.

Walaupun pada mulanya mereka sekeluarga ketakutan, namun semakin lama keluarga Perron sudah mula terbiasa dan tidak kisah dengan kehadiran entiti misteri di dalam rumah itu.

Malangnya, ketenteraman itu tidak lama. Bukan semua roh dirumah itu bersikap 'mesra' dan sudi menerima kehadiran mereka sekeluarga. Pelbagai perkara lebih aneh mula berlaku.

Katil beralih daripada posisi asal, telefon melayang-layang di udara, kerusi ditarik tiba-tiba, pintu ditutup dan dihempas sendiri, barang-barang dalam rumah beralih sendiri, barang-barang terjatuh sendiri sehingga pecah dan banyak lagi.

Kejadian berubah menjadi lebih serius apabila anak-anak Perron mula diusik. Rambut dan kaki mereka sering ditarik semasa tidur, adakalanya ditarik dengan kuat sehingga menyakitkan kulit kepala.

Tidur mereka juga sering dikejutkan dengan jeritan kanak-kanak yang memanggil ibunya sepanjang malam.

Carolyn sendiri pernah terjaga daripada tidur dan terkejut apabila melihat bayangan seorang wanita tua tergantung dibiliknya dengan wajah mengerikan. Matanya tersembul!

Malah, Carolyn mendengar dengan jelas wanita itu menghalaunya keluar dari rumah. Semakin lama, gangguan itu mula bertindak kejam, terutamanya terhadap Carolyn.

Dia sering dicubit, ditampar, bahkan dilempar dengan barangan secara tiba-tiba dan pernah terkunci sendiri diruang bawah tanah pada waktu malam.

Diwaktu lain, bayangan wanita tua itu menyerang salah seorang anaknya. Kerana tidak tahan dengan gangguan itu, mereka mula menyiasat sejarah rumah tersebut.

Tragedi Kematian

The Conjuring Ed dan Lorraine
Ed dan Lorraine yang sebenar.

Baru mereka tahu, rumah yang mereka diami banyak terpalit dengan kematian.

Sebelum mereka, ada lapan generasi keluarga yang pernah mendiami rumah tersebut dan kebanyakannya pernah terbabit dengan kematian.

Antaranya, kes bunuh diri, keracunan, pemerkosaan, pembunuhan, lemas dan mati kesejukan.

Dipercayai dengan sebab itulah banyak roh yang masih terperangkap di dalam rumah tersebut yang tidak diketahui oleh keluarga Perron sebelum mereka berpindah masuk ke situ.

Apabila gangguan semakin serius hingga mendatangkan kecederaan, pasangan Perron memutuskan untuk mendapatkan bantuan Ed dan Lorraine, pasangan suami isteri yang terkenal sebagai penyelidik paranormal.

Siasatan pasangan Warren mendapati, wanita tua yang mengganggu keluarga Perron adalah roh jahat bernama Bathsheba Thayer.

Roh inilah yang sering mengganggu dengan kejam keluarga Perron terutamanya Carolyn.

Siapa Bathsheba?

Bathsheba seorang wanita yang lahir di Rhode Island pada tahun 1812, seorang suri rumah, mempunyai empat orang anak, tiga darinya mati sewaktu keil, suaminya seorang petani dan tinggal dirumah ladang ini pada awal kurun ke 19.

Cerita dari mulut ke mulut mendakwa, Bathsheba seorang pemuja syaitan dan kononnya, anak-anaknya mati angkara ritual penyembahan syaitan yang dijalankannya.

Bathsheba meninggal dunia pada Mei 1885 kerana sakit tua, empat tahun selepas kematian suaminya dan disemadikan ditempat kelahirannya, Rhode Island.

Adakah kedatangan Ed dan Lorraine berjaya mengatasi masalah gangguan dirumah keluarga Perron?

Tidak!

Malah, kehadiran ahli paranormal terkenal itu hanya menyebabkan roh Bathsheba marah dan menjadi semakin ganas. Lebih banyak kerosakan dilakukannya termasuk merasuk Carolyn.

Bathsheba kini lebih kerap memunculkan diri, menunjukkan sosok wajahnya yang pucat dan merekah, seakan sarang lebah yang sudah kering. Pada wajahnya ada torehan panjang, lehernya pula seakan patah, terkulai sebelah.

The Conjuring

The Conjuring Roger dan Carolyn Perron Family
Pelakon dan keluarga sebenar keluarga Perron.

Pengalaman seram yang dilalui keluarga Perron kemudiannya dipndahkan ke layar perak melalui filem The Conjuring yang box-office pada tahun 2013.

Filem ini mendapat kerjasama dari Lorraine yang bertindak sebagai konsultan berdasarkan pengalamannya bersama mendiang suaminya semasa berhadapan dengan kes paranormal yang melibatkan keluarga Perron.

Malangnya, pengakhiran kisah filem The Conjuring tidak segembira seperti yang sebenarnya berlaku.

Tiada istilah 'happy ending' dalam kejadian misteri dan menakutkan yang dialami keluarga Perron.

Adakah Ed dan Lorraine berjaya menghalau roh tersebut? Tidak!

Kemunculan Ed dan Lorraine dirumah keluarga Perron hanya menambahkan amarah roh jahat Bathsheba.

Pada satu ketika, roh itu menguasai tubuh Carolyn dan membuat tubuhnya dilambung-lambung ke segenap ruang bilik.

Melihat keadaan meruncing yang membahayakan isterinya, Roger meminta Ed dan Lorraine keluar dari rumah dan tidak lagi datang ke rumah mereka. Ya, mereka tidak berjaya menghalau roh jahat itu untuk pergi!

Keluarga Perron pula terpaksa terus menduduki rumah tersebut kerana masalah kewangan menyebabkan mereka tidak mampu berpindah.

Dan sepanjang tempoh itu juga, mereka terpaksa menerima semua gangguan dan kerosakan yang disebabkan oleh roh jahat di dalam rumah tersebut.

Hanya 10 tahun kemudian iaitu pada tahun 1980, barulah keluarga Perron berjaya berpindah keluar dari situ.

Andrea Perron, anak pertama keluarga ini turut menghasilkan buku House of Darkness, House of Light yang menceritakan pengalaman seram sepanjang tinggal dirumah ladang itu.

Adakah rumah menakutkan itu masih wujud hari ini? Ya. Rumah itu masih ada dan diduduki oleh pemilik baru sehingga ke hari ini.

Malangnya, seperti dahulu sesiapa sahaja yang berpindah masuk ke dalam rumah ini akan mengalami pelbagai gangguan misteri yang sama.

Adakah roh Bathsheba masih disitu? Mungkin!

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon