Sunday, April 14, 2019

Hafu, Golongan Darah Campur Yang Dianggap Hina Di Jepun


Sejak tahun 1970-an, hafu telah menjadi istilah rasmi dan paling diterima secara sosial bagi sesiapa yang mempunyai keturunan separuh Jepun dan bagi orang yang tinggal di luar Jepun, istilah "hafu" dalam bahasa Jepun, yang mana istilah itu diterjemahkan kepada perkataan "half" atau "separuh" boleh menjadi sesuatu yang langsung tidak diketahui.

Beautiful Hafu
Hafu.

Atas sebab ini, hafu telah digunakan selama beberapa dekad yang lalu sebagai kata-kata untuk menunjukkan orang-orang bangsa campuran yang tinggal di Jepun.

Tinjauan sosial terhadap individu berbangsa campur di Jepun telah berubah sejak masuknya abad ke-21.

Ini dicerminkan oleh istilah-istilah yang terus berkembang dan digunakan untuk merujuk kepada individu kahwin rcampur yang tinggal di dalam atau di luar Jepun.

Malah, lama sebelum hafu dicipta, terdapat banyak istilah yang digunakan pada masa itu untuk menunjukkan seseorang yang bukan memiliki darah Jepun sepenuhnya.

Istilah "ainoco" atau "ainoca" mungkin merupakan istilah paling awal yang pernah berlaku untuk menunjukkan seseorang bangsa bercampur dan tidak banyak maklumat yang tersedia tentang bagaimana, bila, dan di mana ia benar-benar berasal.

Walau bagaimanapun, istilah ini digunakan sebelum ini untuk merujuk kepada sesiapa warisan Jepun dan Kaukasia (kulit putih) yang bercampur-campur.

Ini adalah istilah yang popular di Brazil, yang bermaksud bahawa terdapat banyak orang yang mempunyai keturunan Jepun di Brazil.

Di tempat lain di dunia, istilah yang serupa telah digunakan seperti mestizo dan Eurasia.

Bagi sebuah negara yang telah biasa dengan pengasingan berabad lamanya, kehadiran populasi berdarah campuran tidak begitu disukai oleh mereka yang bergelar "baka tulen".

Oleh itu, tidak menghairankan bahawa istilah ainoco menjadi istilah menghina dalam budaya Jepun.

Keturunan campuran telah dilayan dengan buruk dalam masyarakat Jepun dan tidak diberikan layanan yang sama seperti mereka.

Selepas perang tamat, Jepun berusaha perlahan-lahan untuk mencipta semula diri sendiri dari segi kerajaan, ekonomi, infrastruktur dan pandangan global serta masyarakat.

Sebagai satu usaha untuk memperbaiki prospek ainoco, istilah "konketsuji" dicipta sebagai pengganti. Istilah ini secara terus diterjemahkan kepada "anak darah campuran".

Malangnya, tidak lama kemudian, istilah ini juga digunakan sebagai istilah penghinaan dan menjadi subjek diskriminasi.

Jepun mengambil masa beberapa dekad lagi sebelum individu darah campuran diterima dengan sepenuhnya oleh masyarakat tempatan.

Pada tahun 1970-an, Jepun sudah menjadi negara moden, malah mungkin yang paling maju di hemisfera utara.

Pada permulaan pemodenan, istilah hafu muncul untuk merujuk kepada peningkatan penduduk bangsa campuran dengan warisan Jepun.

Sejak itu, istilah ini digunapakai dan digunakan sehingga ke hari ini dalam masyarakat Jepun.

Banci penduduk hafu di Jepun

Maria Ozawa Hafu
Maria Ozawa juga seorang Hafu.

Sejak Jepun membuka pintu mereka kepada budaya asing, penduduk bangsa campuran di Jepun mula meningkat sebagai produk hubungan antara kaum.

Kanak-kanak budaya bercampur seolah-olah tidak disukai pada hari ini dan mereka mengalami layanan yang lebih rendah berbanding dengan anak-anak Jepun berdarah tulen.

Kajian mengenai hafu menunjukkan bahawa pada tahun 1980, jumlah perkahwinan kaum campuran sangat sedikit iaitu hanya kira-kira 5,000 sahaja.

Ini bermakna bahawa jika setiap perkahwinan antara kaum menghasilkan satu anak, bermakna sudah ada 5,000 hafu yang di Jepun ketika itu.

Sudah tentu, terdapat juga hafu yang dilahirkan di luar negara dari seorang ibu atau bapa Jepun yang telah berhijrah ke tanah lain.

Hanya 5 tahun selepas banci sebelumnya dibuat, rekod menunjukkan bahawa bilangan perkahwinan campuran lebih daripada 2 kali ganda, mencecah sehingga 12,000 perkahwinan direkodkan.

Ini akan menandakan bahawa populasi hafu juga akan meningkat sehingga 2 kali ganda.

Dalam tempoh 5 tahun seterusnya, bilangan perkahwinan antara kaum di Jepun sekali lagi meningkat 2 kali ganda, mencapai lebih daripada 25,000 ribu perkahwinan.

Ini bermakna bahawa populasi hafu akan berkembang pesat dalam tempoh 10 tahun sahaja.

Pada awal abad ke-20, sudah terdapat kira-kira 40,000 perkahwinan yang berlaku setiap tahun antara seorang penduduk Jepun dan orang asing.

Rekod menunjukkan bahawa majoriti perkahwinan kaum di Jepun berlaku dengan warganegara dari China, Filipina dan Korea.

Dari segi rupa paras, hafu dengan darah Cina dan Korea mungkin lebih sukar untuk dibezakan daripada mereka yang mempunyai keturunan Jepun tulen.

Walau bagaimanapun, hal itu tidak sama dengan anak-anak yang dilahirkan dengan keturunan Filipina. Walaupun orang Filipina juga keturunan Asia, penampilan mereka jauh berbeza.

Dalam perkahwinan antara kaum yang berlaku selepas tahun 2000, bilangan perkahwinan dengan orang kulit putih masih sangat sedikit.

Perkahwinan ini biasanya melibatkan orang asing dari Amerika, Brazil dan United Kingdom.

Secara semulajadi, keturunan perkahwinan ini membentuk penduduk hafu yang mudah disedari di Jepun.

Mereka lebih mudah dibezakan dari segi rupa paras dan dengan itu, kemungkinan besar mereka akan berhadapan dengan sebarang bentuk diskriminasi kerana bangsa.

Penjelasan terbaik mengapa terdapat peningkatan yang ketara dalam bilangan hubungan antara kaum (dan juga kanak-kanak) di Jepun boleh dikaitkan dengan perindustrian besar-besaran di Jepun.

Kesukaran dan perjuangan hafu tinggal di Jepun

Adalah menjadi hakikat yang diketahui ramai bahawa individu berdarah campur di Jepun selalu bergelut dalam kehidupan kerana tahap diskriminasi baru terhadap mereka berkembang selama bertahun-tahun.

Malah, separuh pertama abad ke-20 adalah mimpi ngeri untuk golongan hafu.

Dipanggil sebagai ainoco atau konketsuji, individu yang bercampur warisan berjuang untuk bertahan hidup dalam masyarakat Jepun.

Diskriminasi ini bukan sahaja melebihi layanan yang buruk, tetapi mereka juga diberi hak dan peluang yang lebih sedikit berbanding orang lain.

Tidak hairanlah bahawa banyak orang berdarah campuran mengalami kemiskinan dalam tahun-tahun tersebut.

Dan hari ini, banyak diskriminasi telah lenyap. Pemodenan Jepun telah membuka jalan bagi idea-idea baru dan generasi muda lebih banyak menerima hafu.

Jepun milenium lebih terbuka terhadap pencampuran budaya dan ia sangat jelas dalam ekspresi seni, kesusasteraan, filem dan genre yang lain.

Bagaimanapun, satu fakta yang menyedihkan adalah banyak orang Jepun di usia pertengahan masih mengekalkan pemikiran supremacist atau ketuanan yang meniru pergerakan anti-hitam Amerika pada tahun 1950-an.

Ia adalah satu hakikat yang mengerikan tidak kira betapa maju dan moden Jepun dari segi teknologi dan penyelidikan, kerana isu perkauman masih berterusan.

Ini dapat dilihat dengan jelas apabila Ariana Miyamoto memenangi gelaran Miss Universe Jepun lantas menerima banyak tindak balas negatif mengenai pemilihannya yang tidak sesuai untuk mewakili Jepun namun, masih terdapat pandangan positif terhadap kemenangannya.

Beberapa tahun lalu, adalah menjadi sesuatu yang mustahil untuk Ariana atau sesiapa yang berdarah kacukan untuk menyertai pertandingan Miss Universe Jepun sama sekali.

Dokumentari tentang hafu di Jepun

Ariana Miyamoto Hafu
Ariana Miyamoto.

Mungkin sukar bagi majoriti penduduk di dunia untuk menjiwai cerita-cerita yang dilalui oleh golongan darah campur setiap hari, lagipun mereka dianggap minoriti dengan sebab yang kuat.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kisah individu bangsa campuran, cara yang lebih baik adalah dengan meneroka medium yang berbeza seperti tv, buku, filem dan dokumentari.

Terdapat banyak bahan penting yang menceritakan perjuangan oleh kaum campuran di perbagai bahagian di dunia, ini juga termasuk bahan yang fokus pada hafu di Jepun.

Melihat secara khusus mengenai bahan, dokumenteri, filem dan artikel yang telah dikeluarkan dalam beberapa dekad yang lalu, secara khusus telah memaparkan perjuangan dan diskriminasi yang dialami oleh generasi terdahulu. Diskriminasi yang berlaku dalam dekad yang lalu telah dikurangkan dengan ketara.

Untuk pandangan lebih lanjut tentang hafu di Jepun, bahan yang sangat baik untuk digunakan sebagai rujukan adalah oleh 2 pencipta filem Jepun - Megumi Nishikura dan Lara Perez Takagi.

Topik Hafu sendiri adalah dekat dengan jantung 2 pembuat filem ini, kerana kedua-duanya adalah hafu yang dilahirkan di Tokyo.

Dokumentari yang dihasilkan menceritakan pergelutan seharian dalam kehidupan hafu di Jepun moden.

Individu yang dipaparkan dalam filem sangat berbeza, dengan wawancara yang datang dari beberapa individu yang mempunyai kisah sendiri tentang menjadi seorang hafu di Jepun.

Sebagai contoh, terdapat sedikit dokumentari di mana pasangan Jepun-Mexico bercakap mengenai perjuangan mereka menghantar anak-anak mereka ke sekolah di mana mereka diejek oleh pelajar lain dan kesukaran untuk berbahasa Inggeris, Jepun dan Mexico.

Terdapat juga bagaimana seorang lelaki Jepun-Venezuela memulakan komuniti untuk menjadi tempat perlindungan bagi hafu di Jepun.

Kisah-kisah ini sangat menarik dan juga inspirasi, juga sebagai cara terbaik untuk orang luar memahami sepenuhnya topik hafu ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon