Monday, March 18, 2019

Mahkamah Khas Perkahwinan Berkuasa Sita Harta Suami Enggan Bayar Nafkah Bekas Isteri


Mahkamah Khas Perkahwinan, Hadhanah dan Nafkah yang dijangka beroperasi pada Mei 2019 ini mempunyai kuasa menyita harta lelaki yang culas membayar nafkah kepada bekas isteri dan setakat ini, pengoperasian mahkamah tersebut berada di peringkat penilaian terakhir dengan satu kertas Kabinet dijadual dibentangkan bulan depan.

Mahkamah Khas Perkahwinan
Gambar hiasan.

Penubuhan mahkamah ini juga telah mendapat maklumat dan pandangan daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Pejabat Peguam Negara dan Kementerian Kewa­ngan dalam melengkapkan kajian terhadap pengoperasian tersebut.

Kertas Kabinet ini antara lain akan memberi kuasa undang-undang kepada mahkamah khas syariah ini untuk menyita harta suami yang culas membayar nafkah kepada bekas isteri.

Kerajaan komited menubuhkan mahkamah ini kerana hampir semua lelaki tidak mematuhi perintah mahkamah membayar nafkah kepada bekas isteri.

Inisiatif penubuhan mahkamah khas itu dirancang bagi mempercepatkan penyelesaian masalah perkahwinan dan perceraian difailkan di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan, selain membantu mengurangkan kes isteri digantung tidak bertali.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon