Thursday, March 14, 2019

Kod QR: Apa Dan Bagaimana Sebenarnya Ia Berfungsi?


Kod QR (quick response) atau QR Code, adalah kod bar generasi kedua, merupakan sejenis penyimbolan dua dimensi yang telah dibangunkan oleh sebuah syarikat Jepun iaitu Denso Wave dan telah dikeluarkan pada tahun 1994.

Apa itu QR code

Kod QR dapat menyimpan maklumat lebih banyak daripada kod bar UPC biasa kerana ia mengandungi maklumat secara menegak serta mendatar.

Berbanding Barcode yang hanya boleh menyimpan nombor dan huruf dan akan mengambil ruang selaras dengan panjang kod tersebut, kod QR sangat fleksible dengan keupayaan storan yang besar.

Hanya sekali imbas menggunakan aplikasi yang disediakan, anda dapat maklumat yang ingin dikongsikan.

Kod ini terdiri daripada modul hitam (titik segi empat) disusun dalam pola segi empat pada latar putih dan penggunaan kod QR membolehkan maklumat dihantar dari dunia fizikal ke alat mudah alih.

Penggunaan kod QR bebas daripada sebarang lesen dan kini diterbitkan sebagai piawai ISO.

Sejarah Kod QR

Penggunaan Kod QR telah lama diamalkan di negara-negara lain khususnya Jepun. Rakyat United Kingdom pula merupakan pengguna kod QR yang ketujuh di dunia.

Pada tahun 1994, syarikat Denso Wave menggunakan kod QR untuk mengesan dan menjejak komponen yang digunakan dalam pengilangan kenderaan.

Malah, di Jepun, kod QR digunakan untuk mengesan pinggan sushi di kaiten belt (kabel yang membawa pinggan sushi) sama ada sushi tersebut sudah tidak sesuai untuk dimakan.

Pinggan yang melalui terminal pengimbas akan diasingkan dari kaiten belt dan memastikan hanya sushi segar yang dihidang.

Evolusi Kod Bar (Barcode)

Barcode kini telah melalui evolusi dan berkembang menjadi bentuk 2 dimensi. Data-datanya kini dikenali dengan geometri persegi, titik, heksagon dan bentuk-bentuk geometri lain.

Barcode 2 dimensi inilah yang lebih dikenali sebagai QR (Quick Response) code yang jauh lebih canggih berbanding barcode terdahulu.

Ini kerana ia mampu menyimpan semua jenis dan bentuk data seperti data numerik, data alphabet, data-data tulisan Jepun seperti Kanji, Kana dan Hiragana.

Selain itu ia juga mampu menyimpan data berbentuk simbol dan kod binari.

Lebih dari itu, kod QR ini juga mampu menampung data dalam bentuk horizontal dan vertikal, hinggakan ukuran gambar kod QR lebih kecil dan bersaiz satu persepuluh berbanding barcode jenis terdahulu.

Kod QR juga tahan rosak kerana ia mampu membetulkan kesilapan sehingga 30% meskipun sebahagian kod QR ini rosak atau kotor dan data tetap tersimpan di dalamnya dan boleh dibaca semula.

Kod QR dapat digunakan menggunakan telefon pintar yang memiliki apps pembaca kod QR, akses internet GPRS atau wi-fi atau 3G untuk menghubungkan telefon pintar dengan portal/website yang dituju.

Di Jepun, kod QR digunakan untuk produk-produk sandwich menyimpan data-data gizi makanan dan informasi alergi dari sandwich tersebut.

Kod QR juga diletakkan di perhentian bas untuk mengetahui kedudukan bas yang sedang ditunggu dengan membuat sambungan ke CCTV di setiap jalan dengan sambungan rangkaian internet di telefon bimbit.

Fungsi

Sesebuah kod QR dikesan pengimbas imej digital 2 dimensi yang kemudiannya dianalisakan oleh suatu pemproses yang diprogramkan.

Pemproses ini menentukan tiga segi empat yang unik pada penjuru imej kod QR menggunakan (satu atau lebih segi empat yang lebih kecil pada penjuru keempat untuk menentukan saiz, orientasi serta sudut pandang.

Titik-titik kecil sepanjang kod QR ditukarkan kepada nombor binari serta disahkan dengan algoritma pembetul ralat.

Kegunaan

Kod ini paling banyak digunakan untuk tujuan pengiklanan, di mana pengimbasannya yang segera boleh membawa pengguna kepada laman sesebuah jenama dalam masa siaran iklan yang singkat tanpa perlunya memaparkan URL yang biasa untuk tujuan yang sama.

Kod QR yang menyimpan alamat dan URL juga boleh tertera pada bahan cetak seperti majalah dan kad, papan tanda atau kenderaan yang boleh dikesan dan diimbas pengguna menggunakan aplikasi yang bersesuaian dalam telefon bimbit berkamera mereka yang disambung pada suatu rangkaian mudah alih.

Ia boleh digunakan untuk menyimpan maklumat akaun bank atau kad kredit; mahupun sebagai komponen utama dalam aplikasi pembayaran dalam talian (antara contoh yang terbaik ialah WeChat Pay dan PayTM.)

Ada juga permainan video tertentu turut menerapkan teknologi ini sebagai sebahagian daripada unsur mekanisme bermain atau cerita dalam permainan tersebut.

Kod QR boleh digunakan untuk berkongsi 4 jenis maklumat dengan efisien:
  1. Alamat laman web/URL.
  2. Kandungan Teks (250 aksara).
  3. Nombor Telefon (dan boleh terus menelefon).
  4. Kod SMS (dan boleh diletakkan maklumat berkaitan penerima dan mesej sebanyak 150 aksara).

CARA MEMBUAT KOD BAR

Caranya sangat mudah bagi anda untuk membuat sendiri BAR CODE atau QR Code yang boleh dihasilkan secara online sahaja.

Cara caranya ialah;

1. Pergi ke url: https://www.avasam.com/qr-generator atau https://www.the-qrcode-generator.com

2. Kemudian, anda boleh meletakkan teks, boleh ke tab FREE TEXT dan jika anda ingin memasukkan URL, boleh masukkan url address yang anda mahukan.

3. Selepas anda memasukkan maklumat di ruangan yang anda mahu, tekan butang SAVE, image boleh disimpan dalam bentuk format PNG, SVG, EPS. Biasanya dalam format PNG dan namakan (rename) fail imej anda di FILENAME.

4. Dan seterusnya, tekan butang SAVE.

Anda boleh meletakkan imej ini di mana-mana yang anda mahukan seperti di surat, business card, letterhead, blog atau website.

Dan orang yang ingin mendapatkan maklumat dalam QR CODE ini boleh scan (imbas) menggunakan aplikasi scan code versi android yang terdapat di Play Store seperti QR Code Reader, QR Code Scanner dan sebagainya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon