Sabtu, Februari 02, 2019

Maksud Sebutan Pinoy Dan Pinay Bangsa Filipina


Loading...

Pinoy adalah nama julukan bagi orang Filipina, Filipino, Pinoy singkatannya dan pinoy itu adalah istilah orang Filipina untuk lelaki, manakala untuk perempuan disebut Pinay.

Maksud Pinoy dan Pinay

Pinoy adalah singkatan dari perkataan Fil-Ams atau Filipina Amerika (Tagalog: Pilipino Americano), iaitu sebutan bagi orang Amerika keturunan Filipina.

Menurut sejarahwan Filipina Amerika, Dawn Mabalon, awal kemunculan istilah Pinoy dan Pinay adalah pada sebuah ulasan 1926 dari Filipino Student Bulletin.

Beberapa orang Filipina percaya, istilah Pinoy dan Pinay diberikan kepada orang Filipina yang lahir dari perkahwinan campur warga Amerika Syarikat, untuk membezakan diri mereka dari orang asal Filipina.

Keturunan Filipina Di AS

Sebutan Pinoy telah lama beredar di AS dan di fahami sebagai frasa untuk menyebut orang Amerika berketurunan bangsa Filipina.

Orang Filipina sendiri diketahui telah lama melakukan migrasi ke negara ini sejak akhir abad ke 15 bersamaan dengan mulanya era perdagangan antara Sepanyol dan Amerika Syarikat.

Pertama kali mereka menjejakkan kaki di benua Amerika adalah di kota pelabuhan Morro Bay, California.

Kita tahu bahawa Filipina pernah dijajah oleh Sepanyol sekitar tiga ratus tahun, menyebabkan banyak budaya Sepanyol diserap ke dalam budaya tempatan, dari penggunaan nama khas Sepanyol bahkan sampai ke kulinari yang kental dengan selera Sepanyol.

Ramai yang menyimpulkan bahawa makanan khas Filipina bukan termasuk Asian Food, kerana hampir 100% berakar dari kuliner Spanyol.

Majoriti Pinoy di era lalu masih berfikir secara colonial mentality iaitu mental bangsa jajahan dan masih menganggap bahawa bangsa kaukasia memiliki superiority lebih tinggi berbanding diri mereka, terkadang mempunyai perasaan rendah diri untuk mengungkapkan jati diri mereka sebab terhalang oleh pemikiran sebagai bangsa imigran kelas dua di Amerika.

Memang di era millennium seperti sekarang kesan ini sudah banyak berkurangan, namun jelas banyak terjadi pembulian secara rasis sejak tahun 1946an hingga awal 2000an yang dilakukan oleh orang Amerika lain.

Ini membuatkan Pinoy merasakan derita secara psikologi sebab diperlakukan seperti itu padahal mereka juga merasakan bahawa mereka juga bangsa Amerika, bahkan dibuktikan dengan dokumen rasmi sebagai warganegara AS, serta benar-benar mencintai Amerika sebagai tanah air mereka.

Populasi orang Filipina di USA menjadi populasi etnik asia terbanyak selepas warga Vietnam dan menjadi populasi Filipina terbanyak yang bermukim di luar negeri.

Sayangnya, mereka kurang tampil di dalam bidang politik ataupun mengambil bahagian dalam bidang lain dan lebih suka untuk tidak terlalu kelihatan menonjol.

Mereka lebih selesa mengadakan acara berkumpulan terutama untuk merayakan festival khas Filipina di AS seperti Festival Sinulog atau pesta awal tahun, hari kemerdekaan setiap bulan Jun dengan menggunakan bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Tagalog, walaupun sudah jarang digunakan sebagai bahasa pengantar.

Malah, generasi muda Pinoy hanya menguasai satu jenis bahasa sahaja, iaiu Inggeris-Amerika.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

2 comments

Wanita filipina mmg cantik2.. eh, kesitu pula komen haha :D

Benar-benar menggoncang iman kan KK. Haha

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon