Friday, October 19, 2018

Surah Al-Kautsar Penarik Rezeki Dan Pendinding Diri


Surah Al-Kautsar, surah paling pendek dalam Al-Qur'an, hanya mengandungi tiga ayat, diturunkan di Mekah dan disifatkan sebagai surah penghibur Nabi Muhammad SAW kerana diturunkan sewaktu Baginda bersedih dengan kematian dua orang yang disayangi, anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya, Abu Thalib.

Surah Al-Kautsar

Semasa peristiwa Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW bersabda, "Ketika aku berjalan mengelilingi Syurga, diperlihatkan kepadaku sebuah sungai yang kedua bahagian tepinya terdapat bangunan kubah yang diperbuat daripada intan berlian.

"Kemudian seorang malaikat yang bersama-sama dengan Rasulullah berkata, "Tahukah engkau wahai Muhammad, apa yang sedang engkau saksikan ini? Inilah Al-Kautsar yang Allah SWT telah siapkan untukmu." (Tafsir At-Thabari)

Seperti mana dalam tafsir diatas, surah pendek ini memberitahu tentang Al-Kautsar, nama sungai yang terdapat di dalam syurga.

Digambarkan kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata yang cantik dan indah, tidak tergambar dengan mana-mana keindahan di dunia ini.

Airnya lebih manis daripada madu, warnanya lebih putih daripada susu dan lebih harum daripada kasturi.

Kelebihan Surah Al-Kautsar

Walaupun pendek, kebaikan surah Al-Kautsar ini banyak. Surah ini boleh disebut sebagai doa pelindung, doa penyembuh dan pembuka rezeki.

Surah Al-Kautsar juga menjelaskan bagaimana kita harus mensyukuri nikmat bukan hanya melalui ucapan semata-mata, tetapi juga disertakan dengan amalan ibadah.

Bacalah surah Al-Kautsar ketika hujan, mudahan-mudahan doa kita dimakbulkan.

Jika berasa ada ilmu hitam di rumah, baca surah Al-Kautsar sebanyak 10 kali dengan doa agar diberi ilham dari mana punca sihir tersebut.

Begitu juga mereka yang teraniaya, amalkan membaca surah Al-Kautsar dan mohon dilindungi Allah.

Bahkan, jika diamalkan membacanya sebanyak 1,000 kali, In Sha' Allah rezeki akan bertambah namun syaratnya, kenalah berusaha.

Dan banyak lagi kelebihan surah Al-Kautsar ini.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon