Saturday, September 01, 2018

Misteri Kepala Kambing Dan Wanita Berambut Panjang di Gua Madai


Terserempak wanita misteri berambut panjang dan berpakaian serba hitam di pintu gua, selain kelibat kepala kambing bertenggek atas batu, pasti meremangkan bulu roma sesiapa saja yang berdepan situasi itu di Gua Madai dekat Kunak, Sabah.

Misteri Gua Madai

Kejadian aneh dan penuh mistik itu juga dikatakan hanya disedari orang tertentu, sekali gus mengundang pelbagai andaian berhubung kewujudan penunggu gua dan alam ghaib yang dikatakan wujud di situ.

Tanpa bukti, mungkin sukar untuk mempercayainya tetapi itulah misteri yang disampaikan dari mulut ke mulut masyarakat kampung berkenaan tetapi yang hairannya ia tidak menimbulkan ketakutan kepada mereka.

Pengalaman meremangkan bulu roma itu didakwa pernah dilalui Mohd Undi Hamkan, yang diberi tanggungjawab menjaga keselamatan Gua Madai dan persekitaran gua terbabit dan telah "berkhidmat" di gua itu sejak berusia 15 tahun lagi.

Mohd Undi yang sudah berpuluh tahun melaksanakan tugas itu turut mendakwa pernah ternampak kambing berlari dalam gua sebelum hilang sekelip mata tanpa meninggalkan apa-apa kesan atau jejak.

Menyeramkan, aneh dan menimbulkan tanda tanya siapakah wanita terbabit dan dari mana datangnya kambing dalam gua itu memandangkan tiada seorangpun penduduk kawasan berhampiran gua memelihara ternakan berkenaan.

Bagi Mohd Undi, sesiapa yang melalui pengalaman itu dianggap bernasib baik kerana hanya segelintir individu berpeluang berdepan situasi berkenaan, apatah lagi di lokasi terpencil yang dikelilingi hutan.

"Kalau nasib kita bagus, mungkin nampak kepala kambing bertanduk bertenggek di batu di dinding atas gua atau berlari dalam gua tetapi jika dijejaki, kita tak dapat lihat di mana ia pergi.

"Di pintu gua pula, kalau nasib kita bagus ada kalanya terserempak dengan perempuan berambut panjang dengan pakaian serba hitam duduk di atas batu.

"Namun, selepas mengalih pandangan dan menoleh semula ke arahnya, ia sudah hilang," katanya.

Gua Madai yang terletak dalam kawasan hutan simpan Madai Baturong, kira-kira 13 kilometer dari pekan Kunak di pantai timur Sabah, adalah lokasi penuaian sarang burung yang diwarisi masyarakat Idahan sejak beratus tahun lalu.

Setiap tahun, dianggarkan satu tan sarang burung bernilai kira-kira RM800,000 berdasarkan harga pasaran, dikutip dari gua itu menerusi tiga musim penuaian iaitu pada April, Ogos dan Disember.

Nilai tinggi 'air liur' burung layang-layang menyebabkan gua berkenaan perlu dijaga sepanjang masa oleh individu yang 'ditauliahkan' oleh pewaris harta gua agar tidak diceroboh pihak luar yang berniat jahat mencuri khazanahnya.

Mohd Undi adalah antara berpuluh penjaga Gua Madai yang bukan saja melaksanakan tugas mengawal keselamatan, malah berkhidmat sebagai pemandu pelawat jika ada pengunjung atau pelancong ke gua berkenaan.

Menceritakan pengalaman sepanjang bertugas, beliau mendakwa pernah terserempak wanita misteri dan kambing di gua itu dua kali dengan lokasi penemuan di tempat sama.

"Saya berjalan seperti biasa saja ketika masuk gua apabila terserempak dengan perempuan berpakaian hitam dan saya tidak rasa takut.

"Dia seperti orang biasa tetapi kemunculannya hanya sekelip mata dan saya percaya ia adalah penunggu di gua ini," katanya.

Beliau mendakwa, masyarakat Idahan percaya gua itu ada penunggu dan dihuni makhluk ghaib tetapi mereka tidak takut atau seram kerana mempercayai ia adalah penjaga burung layang-layang yang datang bersarang di gua berkenaan.

Di dalam gua, kewujudan dua bongkah batu besar menyerupai kerusi dan meja turut menguatkan kepercayaan mengenai kehadiran makhluk ghaib dengan andaian batuan berkenaan adalah 'perabot' kediaman 'mereka'.

Kerusi-Gua-Madai
'Kerusi' Gua Madai.

Gua berkenaan menjadi sumber rezeki masyarakat Idahan sejak berabad lamanya kerana perdagangan atau perniagaan sarang burung dipercayai dijalankan sejak beratus tahun lalu dengan rakan dagang mereka dari China.

Bukti kehadiran manusia di gua itu pada zaman lampau boleh dilihat menerusi beberapa keranda purba dipercayai ditanam dalam gua berkenaan, empat atau lima abad lalu.

Mohd Undi berkata, keranda purba di gua berkenaan dipercayai milik nenek moyang masyarakat Idahan yang bergantung kepada gua atau dipanggil 'agop' sebagai tempat berlindung dan mencari rezeki.

Beliau mendakwa, kewujudan satu tapak kaki 'gergasi' dalam satu daripada ruang di Gua Madai yang menjadi laluan anak Sungai Madai adalah milik seorang pahlawan, iaitu moyang masyarakat Idahan yang pertama menemui gua berkenaan.

"Berdasarkan cerita diwarisi daripada generasi lama Idahan, pahlawan itu menemui Gua Madai ketika mengejar seekor payau (rusa) yang warnanya keemasan," katanya.

Beliau berkata, kesan tapak kaki pahlawan itu, payau dan bujak atau tombak yang digunakan untuk berburu dapat dilihat di permukaan batu berhampiran anak Sungai Madai dalam gua berkenaan.

INFO - Gua Madai
  • Terletak 13 kilometer dari pekan Kunak.
  • Lokasi penuaian sarang burung yang diwarisi masyarakat Idahan di pantai timur Sabah.
  • Dijaga oleh golongan pewaris Gua Madai dengan diselia Jabatan Hidupan Liar Sabah sebagai agensi yang melesenkan kegiatan mengutip sarang burung.
  • Merangkumi empat ruang utama berketinggian antara 10 meter hingga 50 meter, empat pintu gua dan sembilan lubang di siling gua menjadi laluan burung layang-layang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon