Monday, April 09, 2018

Apa Itu G6PD, Ujian Kesihatan Wajib Anak Anda


G6PD (Glokosa-6-Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis genetik keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia dan kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.

Apa Itu Enzim G6PD, Ujian Kesihatan Wajib Anak Anda

Apabila sel darah merah tidak lagi mampu mengangkut oksijen dengan berkesan ke seluruh tubuh, keadaan ini dikenali sebagai anemia hemolytik.

Seseorang yang kekurangan G6PD boleh menjangka beberapa masalah penyakit, termasuk demam kuning bayi baru lahir, sakit perut dan atau sakit belakang, pening, sakit kepala, dispnea (pernafasan tidak teratur) dan palpitasi (Cecil, 1992).

Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan wanita, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki, kerana ia dikaitkan dengan kromosom X.

Dianggarkan 400 juta penduduk di dunia penghidap G6PD dan lebih kurang 3-5% penduduk Malaysia mempunyai kekurangan ini.

Secara amnya, ia ditemui kepada mereka yang ibu bapa mereka berasal dari daerah yang sering mengalami jangkitan Malaria seperti Asia Tenggara, Afrika dan juga Mediterranean.

Sebenarnya kekurangan enzim ini bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ibubapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalaminya, kerana pada dasarnya ia tidak merbahaya.

Anda hanya perlu berpengetahuan tentang apa yang harus dielakkan agar hemolisis tidak berlaku.

Apakah itu Hemolisis?

Hemolisis berlaku apabila enzim G6PD berkurangan dan tidak dapat mengekalkan kestabilan sel darah merah daripada pecah.

Apabila bayi G6PD tededah kepada bahan yang mempunyai ciri-ciri pengoksida, ini akan meningkatkan paras molekul oksigen reaktif yang menyebabkan sel darah merah musnah lebih cepat berbanding dari penghasilannya.

Sel darah merah yang berkurang kemudian akan menimbulkan simptom hemolisis dan tanda hemolitik anemia.

Kekurangan enzim ini dapat dikesan melalui ujian darah sebaik saja bayi itu dilahirkan. Selalunya bayi yang mempunyai kekurangan G6PD akan mendapat jaundice (demam kuning) pada hari pertama kelahiran.

Kebanyakan institusi perubatan akan memantau kesihatan bayi berkenaan di wad untuk sekurang-kurangnya lima hari sebelum dibenarkan pulang.

Komplikasi

Salah satu masaalah yang dialami oleh seseorang dengan kekurangan G6PD timbul sebaik sahaja selepas kelahiran.

Demam kuning pada bayi baru lahir adalah keadaan biasa bagi semua bayi baru lahir, tetapi apabila ia berlanjutan, kemungkinan kekurangan G6PD.

Demam kuning baru lahir merupakan kekuningan pada putih mata, kulit dan selaput hingus disebabkan mendakan garam hempedu pada tisu ini.

Bagi bayi yang baru lahir, mereka kelihatan kekuningan di seluruh wajah dan tubuh badan.

Ini merupakan akibat langsung kekurangan aktiviti enzim G6PD pada hati dan dalam sesetengah kes, demam kuning pada bayi baru lahir cukup teruk untuk menyebabkan kematian atau kecacatan neurologi yang kekal (Beutler, 1994).

Ini berlaku kerana sel darah merah penghidap G6PD mudah pecah dan membolehkan bilirubin meningkat dengan cepat dan pada tahap tertentu bilirubin memindahkan toksin ke otak dan menyebabkan risiko terencat akal.

Sebab itu, bayi yang ada demam kuning akan diletakkan di bawah lampu (fototerapi) untuk menurunkan tahap bilirubin dalam darah.

Jika tahap bilirumin terlalu tinggi sehingga tidak dapat diterima oleh bayi, permindahan darah mesti dilakukan dan biasanya darah bapa bayi tersebut akan diambil.

Simptom-simptom Hemolisis
  • Kelihatan pucat
  • Tidak bermaya
  • Pening
  • Degupan jantung yang laju
  • Sukar bernafas
  • Sakit dada
  • Jaundis (penyakit kuning)
  • Air kencing berdarah atau warna teh pekat

Langkah-langkah Pencegahan

Ibu bapa perlu memberitahu doktor jika anak mereka menghidap G6PD supaya dia boleh memberi ubat yang sesuai. Jangan belikan ubatan sebarangan dari famasi tanpa nasihat doktor agar tidak terbeli ubat yang salah.

Pakaikan "rantai perubatan" pada anak supaya boleh membantu dalam kecemasan.

Diagnosis

Ujian darah boleh dilakukan bagi menentukan samaada individu pengidap kekurangan G6PD ataupun tidak.

Pada masa kini, ujian G6PD juga boleh dijalankan secara rutin sebaik sahaja seseorang bayi itu dilahirkan.

Rawatan dan Pantang Larang

Pengidap kekurangan G6PD biasanya tidak perlu dirawat melainkan dia telah menunjukkan simptom-simptom atau tanda-tanda komplikasi.

Sekiranya anda adalah pengidap G6PD, anda perlu perlu mengelakkan sebarang perkara yang boleh menyebabkan sel darah merah pecah seperti memakan kacang parang, terdedah kepada ubat gegat dan meminum air kosong dengan terlalu banyak melebihi sejag air dalam sesuatu masa dimana anda tidak bersenam, tidak penat, tidak kehausan, dan tidak berasa kering akibat pengambilan kadar gula atau nutrien yang tinggi pada sesuatu masa.

Anda juga harus memberitahu doktor anda tentang status G6PD setiap kali berjumpa doktor anda kerana ada beberapa jenis ubat yang mungkin tidak membolehkan anda mengambilnya.

Contoh makanan dan herba yang perlu dielakkan:
  • Kacang parang (fava beans)
  • Semua produk soya
  • Makanan berperisa mentol
  • Makanan dengan warna tiruan
  • Ubat China dan ubat tradisi lain

Bahan lain yang mesti dielakkan:
  • Ubat gegat (moth balls)
  • Ubat nyamuk yang mengandungi pyrethium

*lihat senarai lengkap di sini; myhealth.

Ubat anti-malaria

Status G6PD perlu diketahui sebelum anda dibenarkan untuk mengambil ubat anti-malaria.

Di kebanyakan pusat perubatan awam pada masa kini, ujian saringan pengesahan kekurangan G6PD adalah diwajibkan sebelum seseorang mengambil ubat anti-malaria untuk sebarang aktiviti di kawasan tertentu seperti aktiviti di hutan, jungle tracking dan lain-lain lagi.

Oleh itu adalah penting untuk anda merancang setiap aktiviti yang hendak anda jalani di kawasan hutan.

Ianya perlu dimaklumkan ke Pusat Kesihatan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum tarikh aktiviti.

Selain bertujuan untuk menjalani ujian G6PD, dos pertama ubat anti malaria perlu diambil seminggu sebelum tarikh aktiviti dijalankan.

Rawatan

Rawatan bagi demam kuning baru lahir dan anemia hemolytik telah wujud selama beberapa tahun.

Rawatan ini bagi memastikan bahawa tisu badan dibekalkan dengan cukup oksijen oleh sel darah merah.

Bayi dengan demam kuning berpanjangan diletakkan di bawah cahaya khas, dikenali sebagai cahaya bili, yang mengurangkan demam kuning.

Apabila serangan anemik berlaku, individu dirawat dengan oksigen hdung dan direhatkan di atas katil, yang mungkin memberikan kelegaan simptom (Cecil, 1992).

Individual anemik kadang kala dirawat dengan barangan haptoglobin manusia (Ohga et al., 1995), dan atau melalui pemindahan darah (Cecil, 1992).

Pada anemia hemolytik akut, pesakit diberikan asid folik (Cecil, 1992).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 14 Suntikan Pelalian Yang Wajib Untuk Anak Anda

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon