Tuesday, February 20, 2018

Fakta Menakjubkan Tentang Sotong


Mungkin ada antara kita belum tahu yang sotong kurita sebenarnya tersenarai sebagai antara haiwan paling bijak pernah wujud di Bumi, walaupun keupayaannya masih kurang didedahkan oleh para pengkaji namun semakin mendapat perhatian para saintis dek kelicikannya dalam berburu dan melepaskan diri.

Fakta Menakjubkan Tentang Sotong

Malah, ahli biologi Australia, Julian Finn dari Muzium Victoria di Melbourne, yang mula-mula memerhatikan tingkah laku sotong ketika mengetuai pasukannya membuat kajian di Indonesia menyifatkan sotong mempunyai sifat yang mengagumkan!

Mana tidaknya, keupayaan luar biasanya untuk meloloskan diri sentiasa mengejut dan mengagumkan manusia!

Sifat sotong kurita yang tidak mempunyai tulang pada tubuhnya menyebabkan haiwan licik ini begitu mudah melepaskan diri daripada ruang sempit mahupun tertutup.

Selain itu, sotong kurita juga bijak membuat penyamaran bagi mengaburi pemangsa yang sering memburunya.

Sotong kurita berupaya menyembunyikan diri dengan menyamar sebagai batu karang, membuatkan dirinya kelihatan seperti ular laut atau menyamakan dirinya seperti ikan singa (lionfish) hanya dalam tempoh 0.3 saat!

Tidak cukup dengan itu, sotong kurita juga bijak menggunakan objek yang terdapat dalam laut, misalnya tempurung kelapa untuk menyembunyikan diri.

Sotong akan menggunakan sesungutnya dan mencakupkan kedua tempurung bagi memberi perlindungan daripada musuh.

Percaya atau tidak, keupayaan yang dimiliki sotong kurita ini mengatasi kebijaksanaan cimpanzi dalam menyelesaikan masalah!

Sotong kurita juga akan menggunakan seluruh kebijaksanaannya ketika berburu.

Seekor sotong boleh memburu mangsanya dengan apa cara sekalipun, meskipun mangsanya berada dalam botol berpenutup!

Dalam satu pemerhatian yang direkodkan menerusi National Geography, seekor sotong kurita boleh membuka penutup botol yang tertutup rapat sebelum merenggut mangsanya dengan menggunakan sesungutnya yang panjang.

Sotong kurita juga boleh memuatkan dirinya mengikut saiz sesuatu ruang bagi membolehkan mereka memburu mangsa mereka.

Tidak perlu risau sekiranya sesungut sotong terputus kerana ia akan tumbuh semula seperti sedia kala.

Selain itu, seekor sotong kurita juga dikatakan membawa neuro-toksin yang bukan sahaja mengaburi penglihatan dan pandangan musuh, malah juga boleh membunuh musuh.

Sotong Terbang

Fakta Menakjubkan Tentang Sotong

Sotong tidak melompat keluar dari air seperti dolfin tetapi, sotong memancutkan air dari mantel badan mereka dengan kuat sehingga mengeluarkan tenaga yang membuatkan mereka seakan terbang di udara.

Mereka juga akan membentukkan badan mereka sehingga berbentuk seakan-akan roket!

Malah, kelajuan sotong di udara lima kali lebih laju berbanding mereka berada di dalam air.

Saintis berpendapat bahawa sotong menggunakan kebolehan ini untuk melarikan diri dari pemangsa serta mempercepatkan migrasi mereka.

Sotong boleh terbang sejauh melebihi 50 meter dalam satu-satu masa.

Fakta Menarik Lain Tentang Sotong

Sotong kurita sedikit berbeza daripada sotong biasa. Nama yang diberikan kepada sotong jenis ini adalah ‘octopus’ manakala sotong biasa ‘squid’. Namun begitu kedua-dua jenis sotong ini memiliki banyak persamaan dari segi kebolehan, tetapi sotong kurita mempunyai sedikit kelebihan dan keunikan tersendiri.

Sesetengah sotong mempunyai organ bioluminescent menyebabkan ia bercahaya dalam gelap.

Sotong kurita memiliki lapan lelengan yang dipenuhi dengan ‘cup’ penyedut dan dari sinilah ia mendapat namanya ‘octo’ yang bermaksud lapan. Lelengan ini membantu sotong untuk menangkap mangsanya, bergerak, memegang sesuatu dan melakukan pelbagai aktiviti yang anda tidak sangka dapat dilakukan oleh seekor sotong kurita yang kecil.

Sotong merupakan haiwan karnivor: makan ikan, krustasia dan sotong yang lebih kecil.

Sotong kurita adalah haiwan yang aktif dan perlu melakukan sesuatu untuk mengelakkannya menjadi bosan. Suasana yang tidak memberangsangkan akan menyebabkan sotong menjadi murung dan tidak terkawal. Sotong yang tinggal di kawasan-kawasan yang membosankan adakalanya akan memakan tangannya sendiri akibat kebosanan.

Sotong mempunyai 3 jantung.

Sotong juga mempunyai racun. Dikatakan kesemua sotong kurita mempunyai racun tersendiri dengan kekuatan yang berbeza-beza. Kebanyakan racun tersebut tidak mendatangkan bahaya kepada manusia. Tetapi sotong kurita dari jenis ‘blue-ringed’ boleh mengakibatkan seseorang lumpuh dalam masa beberapa minit sahaja dan sotong ini amatlah kecil.

Sotong berenang paling pantas di antara haiwan-haiwan invertebrata.

Sotong kurita mempunyai usia yang singkat. Usia sotong-sotong ini adalah di antara beberapa tahun dan ada di antaranya yang hanya mencapai usia hanya enam bulan sahaja.

Sotong terbesar yang pernah dilaporkan sepanjang 60 kaki dan seberat 1,980 paun, manakala sotong paling kecil bersaiz 0.7 inci dengan berat 0.02 oz.

Cup penyedut pada lelengan sotong adalah yang paling baik dan sangat sensitif. Dikatakan terdapat hampir 240 penyedut pada satu lengan sotong kurita biasa dan setiap satunya berfungsi secara berasingan. Bagi cup penyedut yang besar mempunyai kekuatan untuk memegang beban seberat 35 lbs. Cup-cup penyedut ini juga dapat mengesan kandungan kimia secara berasingan dan masih mampu menyedut apabila ianya dikuncupkan sedikit.

Spesis Mimic octopus mempunyai kemahiran penyamaran yang paling tinggi.

Sekiranya anda pernah melihat artikel mengenai sotong gergasi, anda akan mendapati kesan cengkaman sotong tersebut melalui cup penyedutnya pada kulit ikan paus yang tebal.

Flapjack octopus merupakan spesis sotong laut dalam yang paling unik.

Sotong kurita memerlukan persekitaran yang memberangsangkan ini kerana sifatnya yang suka bermain. Sotong kurita yang berada di dalam aquarium didapati menggunakan penutup botol yang diletakkan berhampiran air yang mengalir ke dalam aquarium tersebut secara berulang-ulang sama seperti permainan bola yang dilantunkan, seperti yang diperhatikan oleh seorang saitis dan melaporkannya di dalam “Octopus!”

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Makan Sotong Kering Lebih Bahaya Dari Asap Rokok?

sumber: sinarharian | itufakta | myrokan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon