Wednesday, January 31, 2018

Sambutan Hari Kanak-Kanak Jalanan, Street Children's Day


Sambutan Hari Kanak-Kanak Jalanan, Street Children's Day disambut pada 31 Januari setiap tahun antara lain ingin meraikan kanak-kanak gelandangan.

Hari Kanak-Kanak Jalanan

Sambutan hari lahir kanak-kanak Jjalanan ini juga sebagai tanda penghargaan kepada kanak-kanak itu supaya mereka turut merasai sebagaimana anak-anak lain.

Sambutan hari lahir jalanan ini juga adalah program serampang dua mata iaitu untuk menambat hati kanak-kanak gelandangan ini supaya mengikuti kelas jalanan yang turut dianjurkan.

Ini adalah kaedah untuk menambat hati kanak-kanak dengan cara ini juga, mereka akan jadi mudah mesra dan mengikuti kelas jalanan yang dilaksanakan.

Selain sambutan hari lahir di jalanan, beberapa aktiviti lain antaranya pembelajaran di jalanan, pemberian selipar untuk gelandangan dan beberapa aktiviti lain.

Kebanyakan kanak-kanak jalanan ini berpelesiran di tepi jalan, kompleks beli belah dan bergaul dengan penagih dadah disebabkan kematian penjaga, lari dari rumah dan diabaikan penjaga.

Kanak-kanak jalanan ini perlu diselamatkan kerana jika dibiarkan, mereka akan terdedah eksploitasi dijadikan buruh, penyalahgunaan dadah, penderaan seksual, penjualan, perdagangan dan penculikan.

Selamat menyambut Hari Kanak-Kanak Jalanan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon