Sunday, October 29, 2017

Keajaiban Bumi Negara Bhutan


Negara Bhutan adalah sebuah negara yang terletak di banjaran Himalaya, selain mempunyai keindahan alam yang luarbiasa, kehidupan mereka cukup mengagumkan dari pelbagai aspek.

Bhutan

Walaupun sebuah negara terpencil dan bergunung-ganang, Bhutan juga dinobatkan sebagai penduduk yang memiliki tingkat kegembiraan tertinggi di dunia.

Dan pernahkah anda terfikir, apa yang terkandung di negara itu? Bagaimana rupa penduduk di sana, bagaimana bunyi bahasa yang mereka tuturkan, apakah cara hidup mereka dan bagaimana bentuk muka bumi di sana?

Jika anda berminat untuk melancong ke Bhutan, syarat untuk ke negara ini haruslah melalui agensi pelancongan yang telah ditetapkan oleh kerajaan Bhutan.

Syarikat penerbangan Bhutan ialah Druk Air yang juga merupakan agensi pelancongan terbesar mereka.

Lapangan terbang Paro adalah antara lapangan terbang paling berbahaya di dunia untuk kapal terbang membuat pendaratan dan juruterbang Butan adalah antara yang terbaik di dunia.

Ini adalah kerana lapangan terbang di Paro sentiasa diselubungi oleh kabus gunung-ganang banjaran Himalaya.

Kuil

Salah satu tempat menarik di Bhutan adalah kuil Tiger's Nest Monastery yang terletak di Taksang dan terkenal dengan keindahannya.

Kuil ini dibina di celah-celah gunung-ganang berbatu pada ketinggian 3,000 meter altitud.

Majoriti penduduk Bhutan menganut agama Buddha dan kebanyakan mereka tidak memakan daging sepanjang hayat.

Mereka cuma memakan sayur-sayuran, nasi dan buah-buahan.

Ada diantaranya tidak memetik buah-buahan diatas pokok dan cuma akan menunggu sebelum buah-buahan tersebut jatuh ke tanah sebelum memakannya.

Haramkan rokok

Bhutan juga adalah satu-satunya negara yang mengharamkan rokok.

Kebanyakannya tidak menghisap rokok dan penjualan rokok diharamkan disemua kedai.

Pelancong yang ingin membawa rokok perlu membayar cukai bagi setiap batang rokok yang dibawa.

Nirvana

Satu kelainan yang amat ketara bagi penganut Buddha di Bhutan adalah, mereka tidak mempercayai kewujudan Tuhan.

Mereka percaya bahawa hidup dan mati adalah proses yang berulang, dimana kita akan dilahirkan semula setelah menemui ajal sehinggalah kita mencapai taraf Nirvana.

Bagi penganut Buddha, untuk mencapai taraf Nirvana adalah hampir sama dengan taraf Makrifat yang selalu dibincangkan oleh ahli sufi dalam Islam.

Bezanya, mereka mencapai satu tahap dimana tiada apa yang benar-benar wujud dan semua adalah satu kekosongan.

Dalam Islam pula percaya, tiada apa yang benar-benar wujud secara hakiki kecuali Allah Yang Maha Pencipta.

Mereka juga menghabiskan masa selama berjam-jam di sekolah untuk mempelajari agama Buddha.

Tahap Pendidikan

Selain itu, mereka juga mengambil serius pelajaran bahasa Inggeris dan rata-rata penduduk Bhutan boleh bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik termasuklah orang-orang Nomad yang tinggal di kawasan pergunungan.

Kerajaan Bhutan juga amat mengambil berat kualiti pendidikan dan menghabiskan banyak wang untuk menaikkan taraf pendidikan di sana.

Anda pasti terkejut betapa lengkapnya peralatan sekolah di sebuah perkampungan kecil yang jauh terceruk, yang terletak di kawasan pergunungan tinggi bersempadan dengan Tibet!

Jauh beza di Malaysia, ada sekolah rendah yang lengkap dengan makmal komputer tapi tiada bekalan elektrik!

Kerajaan berhemah

Kerajaan Bhutan juga amat bijak dalam menguruskan kewangan.

Secara purata, GDP Bhutan hanyalah sebanyak USD2 bilion sahaja, tetapi negara mereka kelihatan begitu membangun.

Anda tidak akan melihat orang miskin di Bhutan. Jurang kemiskinan hampir tiada.

Jauh berbeza dengan majoriti negara Islam di seluruh dunia. Orang miskin terlalu ramai. Jurang pendapatan terlalu besar. Ditindas oleh pemimpin negara dan orang kaya.

Purata pendapatan rakyat Bhutan adalah sebanyak USD1,600 sebulan, bersamaan dengan RM6,627.00.

Jumlah ini jauh lebih tinggi berbanding kebanyakan negara di benua Eropah.

Pemimpin terbaik

Warga Bhutan bersyukur kerana memiliki seorang raja yang amat baik dan adil.

Jangan terkejut jika melihat pengembala yak yang tinggal jauh di kawasan pergunungan Himalaya mampu memiliki antena TV yang menyalurkan semua siaran TV di dunia malah ramai yang menggunakan jenama telefon terkini.

Jika haiwan peliharaan mereka mati disebabkan oleh bencana alam, mereka akan diberi pampasan bagi setiap haiwan yang terbunuh.

Pengeksport herba

Penduduk Bhutan yang tinggal di kawasan pergunungan ramai yang bekerja sebagai pemetik sejenis herba liar yang sukar didapati dan hanya tumbuh di Bhutan.

Kerajaan Bhutan akan membelinya dengan harga USD15,000 sekilogram. Herba ini kemudiannya dieksport ke negara lain seperti China dan Jepun dengan harga yang sangat mahal.

Negara paling gembira di dunia

Kerajaan Bhutan juga tidak begitu mementingkan GDP dan telah memperkenalkan satu terma baru yang digelar GNH iaitu Gross National Happiness.

GHN adalah sebagai tanda aras yang tidak mementingkan wang ringgit tetapi lebih mengutamakan kegembiraan warganegaranya.

Setiap tahun, kerajaan Bhutan akan datang melawat setiap keluarga untuk mengkaji sejauh manakah kegembiraan keluarga mereka dan akan menghulurkan apa-apa jenis bantuan yang diperlukan.

Negara paling segar

Negara Bhutan juga adalah satu-satunya negara yang bukan sahaja digelar 'carbon neutral country' tetapi juga digelar 'carbon negative country' dimana negara Bhutan tidak menyumbang peningkatan karbon di dunia malah sebaliknya.

Bhutan mengeluarkan begitu sedikit karbon dan hutan mereka mampu menyerap empat kali ganda karbon yang mereka lepaskan.

Mereka juga begitu teliti dalam mengawal pokok-pokok yang hendak ditebang.

Dan apabila raja mereka mendapat puteranya yang pertama, rakyat Bhutan meraikannya dengan menanam 100,000 pokok di seluruh Bhutan. Menakjubkan!

Identiti dan tradisi

Kini, kerajaan Bhutan sedang membina rangkaian jalan raya yang bakal menghubungkan seluruh Bhutan sehingga ke perkampungan terpencil.

Walaupun negara Bhutan bertukar maju secara mendadak hanya dalam tempoh masa yang singkat, mereka amat serius dalam mengekalkan identiti dan tradisi hidup tanpa dipengaruhi budaya asing.

Malah, tidak mustahil Bhutan bakal menyaingi negara maju seperti Korea dan Jepun dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Bandaraya Paling Berbahaya Di Dunia

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. Baca artikel ini mengingatkan saya kepada sebuah filem lama yang berajuk The Lost Horizon.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon