Sunday, August 13, 2017

Jangan Aibkan Anak Dengan Bin Binti Abdullah


Pernahkah kita terfikir apa perasaannya apabila mendapati nama kita berbin atau berbintikan Abdullah, sedangkan adik-beradik lain berbinkan nama bapa kita?

Isu Bin Binti Abdullah

Terfikirkah kita bagaimana individu itu hendak berhadapan dengan masyarakat sepanjang hidupnya dari sekolah sehinggalah berkahwin?

Bagaimana pula pandangan umum terhadap ibu bapanya pula? Ya, diakui mereka pernah melakukan kesilapan lalu tetapi bagaimana jika pasangan itu sudah bertaubat?

Bayangkan macam mana pula pasangan itu hendak mendidik anak-anaknya untuk menjadi baik, jika kisah lampau mereka terus terdedah?

Ikuti kupasan temu bual wartawan Utusan, Sharilfuddin Saari dengan Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin yang negeri Perlis mempunyai fatwa berbeza berkaitan soal Anak Tidak Sah Taraf.

Bolehkah Datuk jelaskan intipati fatwa yang dikeluarkan Jabatan Mufti Perlis berhubung kedudukan Anak Tidak Sah Taraf pada 2013?

MOHD ASRI: Saya nak jelaskan, Perlis bukan sahaja ada fatwa tentang Anak Tidak Sah Taraf iaitu yang membabitkan individu lahir kurang daripada enam bulan tempoh perkahwinan, bahkan perkara itu telah menjadi warta kerajaan pada 17 Januari 2013.

Dalam warta itu menyebut, mengikut Peruntukan Subseksyen 48 (6) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 2006, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (Maips), setelah diperkenankan oleh Raja Pemerintah dan memaklumkan kerajaan negeri, dengan ini menyebabkan fatwa berikut disiarkan iaitu, “Anak yang lahir kurang enam bulan selepas ibunya berkahwin, boleh dibinkan kepada suami ibunya, kecuali jika dinafikan oleh si suami”.

Ini bermaksud, dalam kes pihak-pihak yang terlanjur lalu mereka berkahwin. Empat atau lima bulan (kemudian), seorang anak dilahirkan dan mereka nak binkan si anak dengan si suami iaitu bapanya (sedangkan persetubuhan berlaku sebelum perkahwinan), maka dalam fatwa kita, si anak boleh dibinkan kepada bapanya itu. Saya akan berikan hujah-hujah dan alasan yang disebutkan nanti.

Untuk pengetahuan, di Malaysia boleh (berbinkan si bapa) tetapi dengan syarat hanya (anak itu lahir) enam bulan dan ke atas.

(Contohnya) Kalau pasangan bersetubuh luar nikah tetapi selepas tujuh bulan kemudian lahirkan anak, maka dia dibenar berbinkan si bapa atas pandangan Mazhab Shafie dan seumpamanya. Namun Perlis melihat fatwa ulama yang lebih luas dalam hal ini.

Apakah kategori Anak Tidak Sah Taraf, boleh Datuk jelaskan?

MOHD ASRI: Yang pertama ialah Anak Tidak Sah Taraf disebabkan hukum (zina) dan yang kedua, disebabkan teknikal yang melibatkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Bagi melibatkan JPN, iaitu pasangan yang berkahwin di luar negara, tidak termasuk dalam fatwa Perlis.

Saya hendak jelaskan, kadang-kadang sijil (nikah) dan surat konsul telah dapat, tetapi di negara ini, ada negeri cuba menyusahkan dengan cara yang macam-macam, atas alasan kesalahan kahwin luar negara dan lain-lain lagi.

Lalu menyebabkan si anak tidak dapat didaftar dan JPN telah mendaftar seolah-olah anak itu tidak sah taraf (berbinkan Abdullah).

Ini merupakan satu bentuk ‘kezaliman’. Tidak dibinkan kepada si bapa sehingga menyebabkan orang menganggap si anak itu adalah anak di luar nikah.

Pihak pendaftaran secara tidak langsung macam menyebab orang menuduh orang lain berzina. Itu merupakan kesalahan besar dalam agama padahal dia (pasangan) tidak berzina pun.

Saya hendak beritahu, jika orang berkahwin secara sah, kamu tidak memberi (pendaftaran anak) sehingga orang lain menyangka si anak itu tergolong dalam Anak Tidak Sah Taraf, kamu termasuk dalam dosa menyebabkan orang lain menuduh orang (pasangan) berzina.

Konsul kita ada, mereka semak dan beri sijil, maka terima sahajalah. Jabatan agama pun kadang-kadang menyusahkan urusan pendaftaran.

Adakah kategori lain Anak Tidak Sah Taraf yang tidak boleh berdaftar dalam fatwa Perlis?

MOHD ASRI: Menurut fatwa kita juga, sekiranya dia (pasangan) tidak berkahwin, maka tidak bolehlah (mendaftar). Misalnya, si ibu melahirkan anak tanpa bapa langsung.

Di situ pada pandangan kita, tidak benarkan. Atau si anak lahir dan si bapa kata, anak itu bukan anak saya umpamanya, juga tidak boleh.

Apakah sebabnya fatwa ini dikeluarkan?

MOHD ASRI: Ini penting, saya harap wartawan dapat menjelaskannya. Islam adalah satu agama yang rahmat untuk semua.

Apa-apa sahaja fatwa yang menyebabkan dan membawa derita kepada manusia atau bencana, ia tidak boleh dianggap sebagai satu rahmat.

Walaupun kadang-kadang kita hormati pandangan ulama, tetapi kita mesti melihat kepada realiti yang ada. Di sana, ada beberapa pandangan ulama tentang hal ini.

Fatwa Perlis bukan bersendirian sebaliknya berasaskan pandangan para ulama, ada pandangan Hasan Al-Basri dalam hal ini, begitu juga Ibnu Khair, Ibnu Taimiyah, Ibnu Utsaimin dan Dr. Yusuf Al-Qaradawi yang sama dengan kita (fatwa Perlis).

Kerana kita berusaha untuk menutup aib. Kita kena lihat fenomena bagaimana ia berlaku.

Katakanlah satu pasangan telah terlanjur (berzina), kemudian mereka kahwin dengan pasangan yang sama dan lima bulan kemudian lahirlah seorang anak lalu bila dia nak pergi daftar, tidak boleh dibinkan kepada bapa.

Kononnya pihak yang berfatwa menggunakan alasan itu untuk mendenda si ibu dan bapa kerana berzina. Tetapi realitinya apa yang berlaku – mereka (pasangan) ini mungkin telah bertaubat lalu berkahwin.

Kemudian si anak membesar, ibu dan bapa mungkin sudah jadi orang baik dan hendak membesarkan anak dengan cara baik.

Dia (si anak) pula mendapat adik-adiknya yang lain dan mendapati dia berbinkan lain iaitu Abdullah manakala adik-adiknya mengikut nama si bapa, sebagai contoh Ridzwan.

Pastinya si anak itu bertanya kenapakah saya bin lain, dan adakah bapanya kena beritahu yang saya (bapa) dan ibu dahulu pernah buat benda jahat, sedangkan agama menyuruh menutup aib.

Dan bagaimana pula dia hendak mendidik anak-anaknya berbuat baik, esok si anak kata bapa, ibu pun buat benda jahat.

Kemudian menyebabkan aib itu didedahkan pula di sekolah. Apabila masuk sekolah menengah malu lagi, bapa dia mungkin sudah bertaubat.

Guru turut tahu ni anak luar nikah, (seterusnya) masuk universiti bangkit lagi. 30-40 tahun nak kahwin, bangkit lagi sedang mungkin pula bapa atau ibu sudah meninggal dunia.

Bayangkan aib diletakkan kepada seorang mangsa iaitu si anak.

Dalam Islam juga turut ditekankan supaya kita menjaga aib orang. Pandangan ustaz?

MOHD ASRI: Saya hendak tanya di manakah kebaikan fatwa ini yang memaksa untuk dibinkan dengan Abdullah, sedangkan realitinya hanya untuk memalu dan mematahkan semangat orang untuk menjadi baik selain membuka aibnya.

Keduanya, sekarang ini banyak kes seperti ini iaitu orang yang berbinkan Abdullah, jika semuanya nanti berbinkan Abdullah.

Kita ada bukan ribu tetapi puluhan ribu dan lama kelamaan, orang anggap zina ini suatu perkara biasa.

Dulu mungkin orang sembunyi-sembunyi tetapi sekarang, zina ini seakan-akan dicatatkan (berbinkan Abdullah), akhirnya semua orang akan tahu dan jadi kebiasaan macam di Barat.

Secara tidak langsung ia seakan-akan memberi galakan. (Nanti ada mengatakan) Tidak ada masalah pun buat dulu (zina) sebab ramai yang bin Abdullah. Ini tidak akan jadi aib lagi.

Saya nak tanya, kita sebenarnya hendak denda siapa dengan hukuman ini? Adakah kita hendak denda si ibu, tidak, kita menghukum anak. Sebab itu fatwa Perlis menyelamatkan perkara ini.

Saya nak tanya lagi dalam keadaan lain, kalau pasangan bukan Islam masuk Islam dan membawa anak-anaknya sekali, (mengapa) anak itu terus dibinkan kepada si bapa. Kita tidak tanya pula enam bulan ke empat bulan ke (kelahiran).

Mengapa ada pendekatan berbeza dan kita tidak pernah tanya pun? Oh! itu dulu sebelum dia masuk Islam.

Jadi ertinya, soal apakah yang hendak dicapai dengan penegasan fatwa ini yang menyusahkan kita. Sebab itu, susah juga hendak melepasi fatwa Perlis ini tetapi Alhamdulillah ada kes-kes di Mahkamah Syariah Perlis yang menang apabila cukup bukti.

Saya anggap Mahkamah Syariah Perlis mestilah mengikut fatwa Perlis. Jika tidak, ia melanggar titah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Raja Perlis (Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail) kerana itu merupakan warta negeri Perlis.

Saya ingin memberitahu rakyat Malaysia, sesungguhnya agama menyuruh kita menutup aib. Fatwa Perlis yang dikeluarkan ini tidak lain mempertanggungjawabkan pada orang berkenaan (pasangan berzina) untuk berkahwin, memberi ruang bagi mereka bertaubat serta berubah dan menutup keaiban.

Apakah asas pengeluaran fatwa Perlis dalam hal ini?

MOHD ASRI: Kita bersandarkan kepada hadis sahih Nabi SAW al-walad li-l-firash kerana ada kes pada zaman Baginda, berlaku perebutan nasab anak antara Sa’d bin Abi Waqqas dan Abd bin Zamah. Sa’d membuat tuntutan dengan mendakwa bahawa anak saudaranya, Utbah bin Abi Waqqas beritahu bahawa anak Zam’ah yang masih kecil sebenarnya adalah anaknya (Utbah).

Namun Abd bin Zam’ah membantah dengan menyatakan bahawa itu adalah anak bapanya, Zam’ah yang mengahwini ibu anak berkenaan. Sa’d mengukuhkan dakwaan dengan menyatakan anak berkenaan jelas menyerupai rupa Utbah.

Kes ini melibatkan wanita itu ‘tidur’ dengan orang lain tetapi kahwin dengan orang lain. Maka si anak (dilahirkan) menyerupai orang lain dan bukan suami wanita itu.

Kes ini dibawa kepada Nabi SAW dan baginda bersabda al-walad li-l-firash, anak dibinkan kepada suami yang ada. Walaupun rupa (fizikal anak) tidak menyokong. Melainkan orang itu (si suami) kata, ini bukan anak saya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

6 comments

  1. Saya setuju dengan hujah mufti perlis...benda dah lepas tak perlu diingatkan lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu bapa la yang sepatutnya dihukum, kesian anak-anak walaupun kita sendiri tidak terlibat secara langsung.

      Delete
  2. Masa BERZINA tak malu pulak..? BINGAI!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tapi tetap kasihan dengan anak yang terpaksa menanggung malu seumur hidup.

      Delete
  3. Ada betulnya tapi saya tak berani nak ulas lanjut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang biasa macam kita semua lidah pasti terkelu kan KK

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon