Sunday, June 25, 2017

6 Perangai Yang Kita Selalu Jumpa Semasa Hari Raya

Loading...

Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Excited betul rasanya. Yelah, raya ni kan setahun hanya sekali saja!
Kata orang waktu inilah kita berpeluang berkumpul dengan adik-beradik dan saudara-mara yang sudah lama tidak berjumpa.

Lucu Hari Raya

Antara yang paling gembira sewaktu lebaran nanti pastinya kanak-kanak kerana waktu inilah untuk mereka kumpul duit raya banyak-banyak sampai tak cukup tabung.

Manakala, aktiviti kunjung-mengunjung juga pastinya akan memeriahkan lagi suasana raya itu nanti.

Tambahan lagi kalau sudah lama tak jumpa. Pastinya banyak cerita yang akan dikongsi bersama sambil makan rendang, ketupat, lemang, lontong dan macam-macam lagi. Seronoknya!

Tapi kan, bila bercakap pasal raya, korang mesti akan jumpa perangai-perangai biasa yang selalu ada sewaktu hari raya ni. Betul tak?

1. Beraya tak sampai 5 minit

Ini selalunya terjadi bila tetamu kita tu kanak-kanak. Diorang ni kadang-kadang bila datang boleh penuh satu rumah.

Tapi itulah selalunya bukan nak raya sangat pun. Kadang-kadang kuih pun tak nak makan sebab diorang ni datang nak duit raya je. Hahaha..

2. Suka tanya "bila nak kahwin?"

Soalan ini adalah soalan paling popular sekali sewaktu hari raya. Buat sesetengah orang ini boleh dikira sebagai soalan maut. Kalau kena tanya soalan ni rasa nak lari je.

Haha... selalunya yang suka tanya soalan ni mestilah mak-mak sedara kita. Yelah, anak dia semua dah kahwin, peliklah bila tengok korang yang tak kahwin-kahwin tu.

Agak-agak kalau kena tanya soalan macam ni korang akan jawab apa? :P

3. Complain duit raya sikit

Ada juga jenis yang suka complain bila dapat duit raya sikit. Kadang-kadang tu bila kita beri angpau dekat diorang, dengan slumber je di buka depan kita dan cakap "banyak ni jer?"

Amboi tu pun nasib baik ada kan? Kalau ikutkan malas nak bagi haha..

4. Menyorok dalam bilik

Haaa.. agak-agak korang pernah buat tak perangai macam ni? Bila ada orang datang rumah je mesti akan berlari menyorok masuk bilik.

Alasannya segan, padahal malas nak tolong mak siapkan apa patut kat dapur tu kan?

5. Asyik tanya "tahun ni SPM ke?"

Inilah jadinya bila jumpa setahun sekali. Umur kita sendiri pun sedara mara tak tahu. Daripada kita sekolah sampailah dah bekerja pun diorang masih ingatkan kita tingkatan 5.

Kadang-kadang dah naik letih nak jawab kan?

Hahaha... tapi nak buat macam mana, biasalah tu orang tua-tua ni ingatan tak berapa nak kuat lagi dah. Hehe..

6. Tak bagi tetamu tolong

Rasanya peranagai macam ni hanya ada pada kaum ibu saja. Mak-mak korang pun mesti macam ni kan.

Bila ada tetamu datang dan bila tetamu nak tolong kemas ke apa mesti mak kita tak bagi. Ayat biasa yang sering kita dengar "takpe, letak je situ tak payah basuh."

Last-last kita juga yang kena. Masuk dapur je tengok dah berlonggok pinggan mangkuk dalam sinki. Haha!

BACA INI JUGA: 7 Sunnah Dan 7 Kesilapan Menyambut Hari Raya

sumber: says

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon