Thursday, June 22, 2017

Jinichi Kawakami, Ninja Terakhir Jepun Enggan Wariskan Ilmu


Jinichi Kawakami merupakan seorang jurutera namun dia memiliki keistimewaan lain. Jinichi adalah seorang ninja dan dia merupakan ninja terakhir di Jepun.

Jinichi Kawakami

Jinichi, mula mempelajari ninja sejak berusia enam tahun di bawah latihan seorang guru dan dari situ dia mula menjalani latihan lasak.

Dia dilatih mendengar bunyi jarum jatuh di atas lantai di bilik sebelah, menghilangkan diri di sebalik kepulan asap serta mengelar leher mangsa.

Selain itu, Jinichi juga belajar memanjat dinding, melompat dari tempat tinggi dan berlatih mencampur bahan kimia untuk menghasilkan bahan letupan dan asap.

Namun Jinichi memutuskan untuk mati sebagai ninja terakhir dan dia tidak berhasrat untuk melatih orang lain.

“Saya rasa saya digelar sebagai ninja terakhir kerana tidak orang lain yang mempelajari kemahiran ini secara langsung daripada guru ninja sejak lima abad lalu.

“Ninja yang sebenar tidak lagi wujud,’’ katanya yang berpendapat seni kemahiran ninja tidak lagi sesuai dengan kehidupan moden.

Jinichi kini mengendalikan muzium Ninja di Iga, yang terletak kira-kira 220 batu ke Tokto.

Dia juga baru memulakan tugasan sebagai penyelidik dengan Universiti Mie, iaitu universiti di mana dia mempelajari sejarah ninja.

BACA INI JUGA: Pewaris Rahsia Ilmu 21 Puak Ninja Ban!

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon