Sunday, June 04, 2017

Serlahkan Bakat Anak Anda Dalam Pertandingan ‘Doodle 4 Google’ Sempena Hari Malaysia


Google Malaysia kembali menganjurkan pertandingan Doodle 4 Google #d4gmy selepas penganjuran pertamanya pada tahun 2014.

Doodle 4 Google

Pertandingan ini terbuka kepada semua pelajar sekolah rendah, menengah menerusi empat kategori utama untuk peserta berusia dari tujuh 17 tahun.

Pertandingan ini dianjurkan bertujuan untuk membolehkan pelajar sekolah di negara ini untuk mempamerkan kreativiti, keseronokan dan keaslian dengan menghantar rekaan Doodle yang menarik dan unik.

Bertemakan "Menyambut Kepelbagaian Malaysia" karya pemenang Doodle terbaik akan dipaparkan di google.com.my pada 16 September ini bersempena sambutan Hari Malaysia.

Pengarah Urusan Google Malaysia, Vietnam dan Filipina, Sajith Sivanandan berkata pertandingan ini diadakan bagi membolehkan pelajar merai kepelbagaian di Malaysia.

"Apa yang kita lakukan ialah menggalakkan enam juta pelajar sekolah di Malaysia untuk menjadi lebih kreatif seterusnya memahami kepelbagaian di Malaysia tetapi mereka perlu menghasilkan logo Google dengan kreatif," katanya.

Sivanandan ditemui di ibu pejabat Google semasa pelancaran Doodle 4 Google #d4gmy di ibu negara.

Penganjuran pertandingan ini buat kali keduanya di Malaysia diadakan kerana pihaknya hanya memilih hari-hari yang penting bagi mengadakan pertandingan seperti ini.

"Kami turut mengadakan pertandingan ini di negara-negara lain tetapi ia bukanlah diadakan setiap tahun kerana kami hanya memilih hari atau peristiwa-peristiwa yang penting sahaja."

Doodle ialah perubahan tematik yang dibuat pada logo Google dan ia dibuat khusus untuk menyambut peristiwa-peristiwa penting dan hari-hari bersejarah.

Sebelum ini, penghargaan diberi kepada seniman agung, Tan Sri P Ramlee untuk memperingati hari kelahiran beliau pada 22 Mac 2017 lalu.

Kebiasaannya, rekaan Doodle ini direka secara eksklusif oleh kumpulan Doodle Google sendiri tetapi kali ini Google membuka peluang kepada pelajar-pelajar sekolah menonjolkan kebolehan dan bakat mereka.

Borang penyertaan boleh dimuat turun di events.withgoogle.com/d4gmy.

Pertandingan bermula pada 1 Jun dan berakhir pada 31 Julai 2017.

Semoga berjaya.

BACA INI JUGA: Apakah Maksud Doodle?

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon