Wednesday, May 24, 2017

Sambutan Hari Komonwel, Commonwealth Day

Loading...

Sambutan Hari Komonwel, Commonwealth Day disambut pada 24 Mei setiap tahun untuk memperingati tentera yang terkorban ketika berkhidmat Perang Dunia Pertama.

Commonwealth-Day

Hari Komonwel juga dikenali sebagai Poppy Day atau Hari Armistis yang disambut di negara-negara Komanwel.

Hari ini, ataupun hari-hari lain yang terpilih, juga diiktiraf sebagai hari istimewa untuk mengenang perang di kebanyakan negara bukan Komanwel.

Hari Peringatan disambut pada 11 November untuk mengenang berakhirnya Perang Dunia Pertama pada 11 November 1918.

Peperangan berakhir secara rasmi "pada jam sebelas tanggal sebelas pada bulan sebelas," bersempena dengan gencatan senjata yang dimeterai oleh wakil Jerman dan Pakatan antara pukul 5.12 ke 5.20 pagi.

("Pada jam sebelas" bermaksud berlalunya jam kesebelas atau pukul sebelas pagi) Perang Dunia Kedua berakhir secara rasmi dengan termeterainya Perjanjian Versailles pada 28 Jun 1919.

Hari Peringatan ini dijadikan khusus oleh Raja George V pada 7 November 1919 untuk memperingati anggota tentera yang terkorban sewaktu Perang Dunia Pertama, mungkin atas cadangan Edward George Honey kepada Wellesley Tudor Pole yang menentukan dua tempoh peringatan yang berasaskan peristiwa-peristiwa pada tahun 1917.

Hari Armistis yang julung kali disambut di Istana Buckingham, dimulakan dengan Raja George V yang menganjurkan "Kenduri Kebesaran untuk Presiden Republik Perancis" pada waktu senja 10 November 1919.

Seterusnya, sambutan Hari Armistis Rasmi yang Pertama di Perkarangan Istana Buckingham pada waktu pagi 11 November 1919 menjadi perintis bagi Hari-Hari Peringatan yang berikutnya.

Bunga popi berwarna merah merupakan lambang Hari Peringatan berdasarkan puisi "In Flanders Fields".

Bunga popi ini mekar di medan peperangan paling dahsyat di Flanders sewaktu Perang Dunia Pertama, dengan warna merah yang ceria sebagai lambang sesuai untuk darah yang tumpah di medan perang.

Selamat menyambut Hari Komonwel.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Penyu Sedunia, World Turtle Day

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon