Wednesday, May 31, 2017

Apa Sebenarnya Perbezaan Kadazan dan Dusun?


Menurut huraian daripada Wikipedia, istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil penggabungan etnik Kadazan dan Dusun serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah akibat pertelingkahan politik.

Kadazan dan Dusun

Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun tidaklah begitu besar. Kalau diperhatikan dari segi jumlah penutur antara dialek Dusun dan Kadazan, didapati penutur dialek Dusun lebih ramai.

Kita melihat istilah yang selalu ditafsirkan (termasuk saya suatu ketika dulu, dan beberapa penulis tempatan) bahawa Kadazandusun merupakan satu bangsa.

Sedangkan, terdapat sedikit kekeliruan kecil di sini. Kesalahan di sini adalah disebabkan oleh kesilapan kecil dalam penggunaan huruf kecil ‘d‘. Sepatutnya ia ditulis, ditaip sebagai KadazanDusun untuk melihat perbezaan sesuatu bangsa itu.

Perkara ini mungkin boleh dianggap remeh oleh sesetengah pihak tetapi adalah molek sekiranya kita peka akan kesalahan kecil sebegini agar tidak ada kekeliruan pada generasi akan datang. Beleklah ke dalam kamus, Kadazandusun tidak wujud. Anda boleh pilih sama ada Kadazan ataupun Dusun.

Ada seseorang dari JPN berkata, “There is no classification of Kadazandusun as a race in the National Registration Department. It is either Kadazan or Dusun,”

This is the point that im trying to explain here.

As racial debate is a very sensitive issue, we should have at least taken the precaution or have avoided the term if we does not fully understand the salient meaning of it.

Itupun kalau tidak faham la. But for me, we should!

Tiada guna mendebatkan isu sebegini kerana ia tidak memberi manfaat kepada kedua-dua pihak, sama ada orang Kadazan mahupun Dusun.

Cuma, apa salahnya kita berkongsi kan? Mungkin ada ketikanya kita harus membuat klasifikasi yang jelas akan kedudukan bangsa Kadazan dan Dusun agar tidak menjadi Kadazandusun.

Ada juga teori yang pernah dikeluarkan oleh beberapa orang bahawa Kadazan adalah bangsa Dusun yang menetap di kawasan bandar kerana istilah ‘kadai’ (BM=Kedai) yang digunakan. Donald Stephens (Tun Fuad) dikatakan telah menggunakan perkataan tersebut pada 1961 untuk orang Dusun di kawasan bandar.

Sejauh mana kebenarannya? Tiada bukti bah from Tun’s statement that Kadazans were ‘orang bandar’ rite?

The term ‘Kadazan’ was already in use when Sabah was still known as the British North Borneo way back in 1932. In fact, the word ‘Kadazan’ is not of recent origin. There was evidence that the term has been used long before the 1950s.

Kita rujuk kepada Owen Rutter, dalam bukunya, The Pagans Of North Borneo, yang dikeluarkan pada 1929, ada tertulis: The Dusun usually describes himself generically as a ‘tulun tindal’ (landsman) or, on the West Coast, particularly at Papar, as a ‘Kadazan’. (page 31).

Owen Rutter ni dahulunya pernah bekerja di Sabah (pada waktu itu Sabah dikenali sebagai British North Borneo) sebagai D.O (Pegawai Daerah) selama lima tahun dan seterusnya meninggalkan negeri ini pada perang dunia pertama.

Selain daripada itu, jika mengikut istilah kuno ‘Rinait‘ oleh para ‘Bobohizan‘ (istilah untuk Priestesses), ‘Kadazan’ bermaksud ‘orang atau ‘manusia’.

Pada 1961 Penampang adalah pekan kecil. Donggongon dan Kasigui sahaja yang menjadi tumpuan orang. Jadi, bukan semua orang dari Penampang pada masa itu ‘tulun mantad kadai‘.

Reference: Rev. Fr. Antonissen wrote the “Kadazan Dictionary and Grammar” as early as 1956 well before Tun Fuad’s attempt to label the non-Muslim Natives as Kadazans who, before then were conveniently labelled as the Orang Dusun, meaning ‘people of the Orchard’, or the farming people.

Terdapat kamus di Australia, “A Gift From The Australian People Under The Colombo Plan”. Mukasurat 9, statement dari penulisnya:- “When I came to North Borneo in 1932 and was detailed to work amongst the Kadazan in Penampang and surrounding village”.

Sekali lagi, statement ini membuktikan Kadazan wujud bukan kerana istilah ‘urang dari kadai’ oleh Tun Fuad pada 1961.

Justru, jangan gabungkan Kadazan dan Dusun menjadi Kadazandusun. Ia tidak membawa apa-apa maksud.

Anda pilih salah satu. KADAZAN atau DUSUN. Ataupun KadazanDusun.

Posting ini bukanlah membawa apa-apa makna untuk bertekak dengan sesiapa, tapi sekurang-kurangnya kita boleh melihat point yang lebih jelas akan istilah untuk bangsa kita (terutama Sabahans).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal-usul Pesta Tadau Kaamatan (Pesta Menuai)

sumber: ladymariah

1 comment

  1. Bagus artikel ni.. Namun berbezaan tu kadang-kadang masih membingungkan kerana perbezaan pendapat antara masyarakat di Sabah.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon