Friday, March 03, 2017

Cassie De Pecol Wanita Pertama Lawat Semua Negara Di Dunia!


Seorang wanita berusia 27 tahun, Cassie De Pecol, dari Amerika Syarikat menjadi wanita pertama mengembara ke semua negara di dunia iaitu 196 destinasi dalam masa 18 bulan.

Cassie De Pecol

Cassie De Pecol telah mengembara di kesemua 196 negara termasuk Taiwan, Kosovo dan Palestin sejak memulakan ekspedisi pada Julai 2015.

Kejayaan Cassie De Pecol itu akan disenaraikan dalam Guinness World Record selepas dia menamatkan pengembaraan di negara terakhir, Yaman.

Menurut Cassie, pengembaraan tersebut telah menelan perbelanjaan sebanyak $198,000 (RM880,902) dan melibatkan 280 penerbangan.

Walaupun berjaya mengembara ke tempat-tempat luar biasa di seluruh dunia, Cassie mengakui ia bukan satu ekspedisi yang mudah.

"Walaupun apa yang anda mungkin berfikir, ekspedisi ini bukan sesuatu yang mudah," katanya.

Cassie De Pecol Map
Peta perjalanan Cassie.

Cassie bertindak sebagai duta keamanan bagi Institut Keamanan Antarabangsa Melalui Pelancongan dan Skal Antarabangsa semasa pengembaraannya itu.

Kerja-kerja Cassie melibatkan pertemuan dengan pelajar pelancongan di universiti bagi membincangkan tanggungjawab pelancongan dan ekonomi.

Di samping itu, Cassie turut bekerja dengan Adventurers and Scientists for Conservation untuk mengumpul sampel air untuk menguji kehadiran micro plastik.

"Orang di dunia sebenar daripada semua lapisan masyarakat di setiap negara di setiap warna setiap agama dan kewarganegaraan sangat baik kepada saya," tulisnya di Facebook selepas menamatkan pengembaraan.

Cassie De Pecol

Cassie berkata, sejak di bangku sekolah lagi dia mempunyai keiginan untuk melawat setiap negara di dunia kerana tertarik untuk mengetahui lebih lanjut mengenai budaya, habitat semula jadi dan agama.

"Melangkah ke setiap negara bagi saya adalah usaha peribadi bagi mengetahui mengenai dunia kita, keluar dari zon selesa dan menjadi selesa dalam keadaan yang tidak diketahui," katanya dipetik Mirror.uk.

Secara purata, Cassie akan menghabiskan dua hingga lima hari di setiap negara.

BACA INI JUGA: 10 Negara Dengan Rakyat Paling Pemalas Di Dunia

Sumber: sh

1 comment

  1. Mesti seronok kan.. dah macam2 tempat pergi.. banyak pengalaman.

    Saya nak juga melancong banyak tempat, tapi saya gayat naik kapal terbang.. huhu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon