Thursday, December 29, 2016

10 Negara Dengan Rakyat Paling Pemalas Di Dunia

Loading...

Satu kajian mendapati Malaysia berada di tangga ke-10 negara paling malas di dunia dengan 61.4 peratus penduduknya tidak aktif.

Pemalas

Malta yang merupakan antara destinasi pilihan pelancongan pula mempunyai penduduk paling malas di dunia dengan 71.9 peratus rakyatnya tidak aktif.

Jurnal saintifik, The Lancet menyatakan Swaziland menduduki tangga kedua senarai negara paling malas di dunia dengan 69 peratus rakyatnya tidak aktif.

Greece pula dilabel sebagai negara paling kurang malas dalam kajian tersebut.

Hanya 15 peratus penduduk negara Mediterranean itu dikategorikan sebagai tidak aktif.

The Lancet menjalankan satu kajian global termasuk keputusan daripada 122 negara bagi melihat negara mana paling malas.

Secara keseluruhan, kajian itu mendapati wanita kurang aktif berbanding lelaki.

Peratus tertinggi wanita tidak aktif didapati berada di negara-negara yang sukar mendapat pekerjaan akibat kekangan sosial seperti Arab Saudi yang menduduki tangga ketiga senarai berkenaan (Utusan).

Rajah berikut menunjukkan kadar taburan penduduk paling malas di seluruh dunia.

Pemalas

Nampaknya Malaysia menjuarai orang yang paling malas di Asia Tenggara mengalahkan Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Mengikut data yang diberikan, sebanyak 61.4% daripada penduduk Malaysia malas atau tidak aktif, dengan kaum wanita lebih ramai yang malas sebanyak 65.6% berbanding lelaki sebanyak 57.3%.

Kita sebenarnya tak terkejut pun bila Malaysia mendapat ranking ke-10 negara paling malas dalam dunia, malah rasanya kita patut boleh dapat ranking yang lebih baik, sebab kebanyakan orang Malaysia ni serba serbi malasnya.

Pemalas

Malas nak bersenam, sebab tu ramai yang gemuk-gemuk dan obesiti.

Malas nak membaca, sebab tu dengan baca tajuk je dah boleh marah-marah dan emosi tanpa membaca isi kandungan.

Malas nak belajar, sebab tu ramai yang jadi mat rempit dan mat gian.

Malas nak naik tangga, padahal naik satu tingkat je itu pun nak naik lif.

Malas nak buat kerja berat, sebab tu ramai pekerja asing datang Malaysia sebab mereka sanggup buat kerja-kerja berat tu.

Malas nak mengkaji, sebab tu bila dapat apa-apa maklumat kat media sosial terus sebar dan percaya tanpa menyelidik dahulu.

Malas nak buat kerja, sebab tu perkhidmatan kat jabatan kerajaan lembab semacam.

Malas nak berfikir, sebab tu ramai yang lebih suka mengikut sahaja apa yang dah ada daripada menjadi pencetus.

Malas nak berubah, sebab tu mentaliti masyarakat kita susah nak ada perubahan dan masih di takuk lama.

Malas nak mencipta, sebab tu kita hanya mampu mengguna dan bukan mencipta.

Malas nak berjalan, walaupun tempat tu jarak tak sampai 1km masih nak naik motor atau kereta.

Sudahlah. Aku pun dah malas nak menulis ni.

Kbai..

BACA INI JUGA: 26 Sifat Sombong Yang Kita Sering Amalkan!

Sumber: buasirotak

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon