Tuesday, March 14, 2017

Sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia, International Day of Action for River

Loading...

Setiap tahun pada 14 Mac, beratus-ratus komuniti akan mengadakan sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia, untuk mempertahankan sungai-sungai diseluruh dunia dan mendidik penduduk bumi tentang betapa pentingnya sungai yang bersih dari pencemaran.

Hari Tindakan Sungai Sedunia

Sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia adalah hari untuk menuntut penambahbaikan dalam dasar dan amalan pembuat keputusan serta untuk mendidik antara satu sama lain tentang ancaman yang dihadapi sungai dan belajar tentang penjagaan air dan tenaga yang lebih baik.

Ia adalah hari untuk mendidik antara satu sama lain tentang ancaman yang dihadapi sungai dan belajar tentang penyelesaian air dan tenaga yang lebih baik.

Apa yang paling penting, ia adalah hari untuk bersatu dengan bertindak bersama-sama, tentang isu-isu kebersihan air dan sungai diseluruh dunia.

Sejarah Sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia

Sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia, International Day of Action for River, telah diterima pakai oleh peserta Mesyuarat Antarabangsa pertama Individu Yang Terjejas oleh Empangan, pada Mac 1997 di Curitiba, Brazil.

Sambutan Hari Tindakan Sungai Sedunia ini adalah kesinambungan daripada sambutan Hari Penentangan Terhadap Pembinaan Empangan, The International Day of Action Against Dams, di Brazil.

Salah satu matlamat utama sambutan ini adalah untuk membina dan mengukuhkan kerjasama serantau dan antarabangsa dalam penentangan terhadap projek-projek pembinaan empangan yang merosakkan.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Sungai Sedunia

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon