Tuesday, March 14, 2017

Sambutan Hari Putih, White Day


Sambutan Hari Putih, White Day merupakan suatu hari yang diraikan di negara Jepun dan Korea Selatan pada 14 Mac setiap tahun, sebulan selepas Hari Valentine dan merupakan dikatakan tradisi yang berasal dari Jepun.

Sambutan Hari Putih, White Day

Di Jepun, kebiasaanya pada Hari Valentine, kaum wanita akan memberi hadiah coklat (sama ada buatan tangan atau beli di kedai) kepada kaum lelaki sebagai suatu ungkapan cinta dan kasih sayang.

Coklat buatan tangan itu lebih disukai oleh penerima kerana ia tanda bahawa lelaki itu menerima "satu-satunya" wanita itu sebagai kekasihnya.

Pada Hari Putih sebaliknya berlaku apabila lelaki yang menerima coklat itu sama ada honmei-choco ("coklat cinta") atau giri-choco ("coklat ihsan") ketika Hari Valentine perlu membalas hadiah tersebut yang kebiasaanya lebih mahal dari pemberian wanita.

Secara tradisionalnya, hadiah yang diberikan ketika hari tersebut ialah biskut, barang kemas, coklat putih, pakaian dalam berwarna putih dan marshmallow.

Kadangkala, istilah sanbai gaeshi, secara harfiahnya, "tiga kali ganda pulangan" digunakan untuk menggambarkan bahawa hadiah pulangan tersebut hendaklah dua hingga tiga kali ganda lebih mahal daripada hadiah pemberian pada Hari Valentine.

Hari Putih juga diamalkan di negara Korea, dimana lelaki yang telah menerima hadiah coklat daripada wanita pada Hari Valentine hendaklah membalas hadiah itu.

Kebiasaanya ialah gula-gula bukan coklat.

Pada hari ke-14 bulan seterusnya iaitu Hari Hitam, dilakukan pula oleh seseorang yang masih belum mempunyai kekasih.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon