Wednesday, March 08, 2017

Orang Kampung Jadi Jutawan Jual Benang Online!


Di sebuah perkampungan Donggaizhuang, wilayah Xingtai, China, penduduk tempatan memutuskan untuk menjual benang dalam talian selepas meninggalkan pekerjaan tradisi sebagai petani.

Chinese villagers become millionaires

Bijak mengambil peluang dengan penggunaan teknologi terkini ternyata memberi peluang kepada segelintir masyarakat desa untuk menjadi usahawan yang berjaya.

Lebih mengejutkan, mereka berjaya meraih keuntungan besar sehingga menjadi jutawan dengan hanya menjalankan perniagaan dalam talian menerusi penjualan benang.

Memetik Beijing Youth Daily, puluhan daripada 2,000 penduduk kampung itu menjadi jutawan dan memiliki 400 kedai dalam talian yang menjalankan perniagaan benang menggunakan platform Taobai, iaitu anak syarikat Alibaba.

Difahamkan, ketua kampung mereka berkata trend perniagaan berkenaan bermula apabila serang generasi muda memulakan perniagaan benang dalam talian dan mendapat hasil 20,000 yuan (RM12,893) hanya dalam masa tiga bulan.

Ketua kampung berkenaan meminta lelaki terbabit mengajar penduduk lain memulakan perniagaan mereka sendiri.

Sejak itu, semakin ramai penduduk kampung mengikut jejak langkah anak muda itu yang menjual atau mencagarkan tanah bagi mendapatkan modal memulakan perniagaan untuk menjual pelbagai variasi benang dalam talin.

Bagaimanapun, hasil perniagaan memberangsangkan itu menyebabkan anak-anak mereka tidak lagi bersekolah bagi membantu perniagaan keluarga.

Rasanya kita boleh jual apa di Malaysia untuk menjadi jutawan? Anda ada cadangan?

BACA INI JUGA: 'Kerja Dari Rumah Dengan iLancee'

Sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon