Tuesday, March 21, 2017

7 Kata-kata Terakhir Individu Terkenal Dunia


Bagi individu-individu terkenal, kata-kata terakhir sebelum mereka meninggal dunia akan terus dikenang dan dijadikan bahan cerita.

Berikut merupakan antara kata-kata terakhir insan-insan terkenal yang sempat dicatatkan.

Malcolm X
"Saudara-saudara! Saudara-saudara, Tolong! Ini adalah rumah Keamanan!"

Malcolm X

Malcolm X ialah seorang menteri Afrika-Amerika yang beragama Islam, juga seorang penceramah umum serta seorang aktivis hak-hak asasi manusia.

Dia telah dirujuk sebagai salah seorang Afrika-Amerika yang paling berpengaruh dalam sejarah sedangkan para musuh menuduhnya bersikap perkauman, penguasaan kulit hitam dan keganasan.

Pada tahun 1950an dan 1960an, Malcolm X telah menjadi ahli Nation of Islam, sebagai salah seorang pemimpin organisasi dan juga jurucakap mereka.

Kurang setahun apabila dia meninggalkan Nation of Islam, Malcolm X telah dibunuh semasa sedang memberikan ceramah di Manhattan Audubon Ballroom.

Pada masa itu, dia sedang memberikan ucapan semasa perjumpaan bagi Organization of Afro-American Unity.

Semasa sedang berucap, tiba-tiba berlaku kekalutan dikalangan penonton yang hadir.

Semasa Malcolm X dan para pengawalnya bergerak ke tempat yang lebih selamat, seorang lelaki telah bergerak ke depan dan menembak Malcolm X di bahagian dada.

Dua orang lagi menembaknya menjadikan kesemuanya 16 das tembakan dan mengikut catatan, Malcolm X menemui ajal sebelum badannya jatuh ke lantai.

Kata-kata terakhirnya telah dilafazkan ketika dia cuba mendamaikan keadaan dikalangan penonton.

L. Frank Baum
"Sekarang saya boleh menyeberangi Pasir Bergerak."

L. Frank Baum

L. Frank Baum (1856-1919) ialah seorang penulis, penyajak dan penulis lakon layar pentas dari Amerika Syarikat yang paling dikenali dengan The wonderful Wizard of Oz.

Frank telah menulis sebanyak 13 buah sambungan bagi cerita Land of Oz dan pernah menerbitkan sebanyak 55 buah novel, 82 buah cerita pendek serta lebih 200 buah puisi dan sajak.

Dalam karya-karya tulisannya, Frank selalu menceritakan yang Land of Oz sentiasa dikelilingi oleh gurun yang mempunyai magik.

Malah, gurun itu mempunyai 4 sukuan berbeza yang dinamakan sebagai Gurun Berbahaya, Gurun Pasir Bergerak, Gurun Yang Tak Dapat Dilintasi dan Gurun Buangan Besar Berpasir.

Ia digunakan sebagai satu literasi untuk menerangkan kenapa Oz langsung terkeluar daripada dunia sebenar.

Malah, sesiapa sahaja yang menjejakkan kaki ke gurun tersebut akan bertukar menjadi pasir.

Pada 5 Mei 1919, L. Frank Baum telah diserang strok dan meninggal dunia pada keesokan harinya, 9 hari sebelum hari lahirnya yang ke 63.

Frank telah membisikkan kata-kata terakhirnya itu kepada isterinya beberapa jam sebelum kematiannya.

"Sekarang saya boleh melintasi Pasir Bergerak" itu sebenarnya merujuk kepada karyanya dalam Land of Oz.

Oscar Wilde
"Kertas dinding saya dan saya sendiri sedang bertarung bersama-sama sehingga ke mati. Salah seorang daripada kami harus pergi."

Oscar Wilde

Oscar Wilde (1854-1900), ialah seorang penulis skrip pentas, penyajak dan juga seorang penulis. Dia banyak menulis untuk cerita-cerita pendek dan juga sebuah novel.

Oscar Wilde sangat terkenal kerana kebijaksanaannya dan dia telah menjadi salah seorang penulis skrip pentas paling berjaya semasa zaman akhir era Victoria.

Dia juga berjaya mencapai status selebriti pada penghujung kurun ke 19, namun kemudiannya menghadapi kejatuhan dramatik selain turut pernah dipenjarakan selama dua tahun selepas disabit kesalahan melakukan hubungan homoseksual.

Oscar Wilde meninggal dunia akibat meningitis cerebral pada 30 November 1900 ketika berusia 46 tahun.

Oscar meninggal dunia di Hotel Left Bank dan berjaya mengekalkan sikap positif sehingga ke saat-saat akhir hayatnya dan dengan kata-kata terakhirnya, membandingkan kehidupannya yang bermasalah dengan kertas dinding di bilik hotelnya.

Sejak itu, kertas dinding tersebut telah ditanggalkan dari situ dan telah dihias semula dengan salah satu gaya yang ada di dalam sebuah flat kepunyaannya di London.

George Harrison
"Saling mencintai."

George Harrison

Mungkin ramai yang mengenali siapa George Harrison (1943-2001), kerana bukan saja dirinya sendiri yang terkenal, malah dia adalah sebahagian daripada kumpulan yang sangat popular di seluruh dunia.

George ialah seorang penulis muzik rock, penyanyi, penulis lagu selain pemain gitar utama bagi kumpulan The Beatles.

George seringkali dirujuk sebagai 'ahli Beatle yang pendiam' dan selalu dihargai sebagai salah seorang yang merevolusikan muzik rock.

George telah menulis banyak lagu-lagu hit kumpulannya termasuklah 'Here Comes The Sun', 'Something' dan 'While My Guitar Gently Weeps'.

Pada penghujung tahun 1990an, George telah mendapat penyakit kanser tekak dan pernah menjalani pembedahan di klinik Mayo untuk mengeluarkan ketumbuhan kanser daripada salah satu paru-parunya.

Pada bulan Julai 2001, George telah menjalani rawatan radioterapi untuk tumor otak di sebuah klinik di Switzerland, namun akhirnya pada 29 November 2001, George menemui ajalnya.

Kata-kata terakhirnya seperti yang dicatatkan oleh isterinya ialah, 'Saling mencintai."

Bob Marley
"Duit tidak boleh membeli kehidupan."

Bob Marley

Bob Marley ialah utama, pencipta lagu dan gitaris sebuah kumpulan reggae, Bob Marley & The Wailers.

Sehingga ke hari ini, Bob Marley terus dikenali sebagai seorang penghibur muzik reggae yang paling dikenali dan disanjung tinggi dan dihargai kerana usahanya melebarkan muzik Jamaica ke seluruh dunia.

Pada bulan Julai 1977, semasa sedang medapatkan rawatan untuk kecederaannya selepas sebuah perlawanan bola sepak persahabatan, dia didapati menghidap 'acral lengtiginous melanoma', sejenis penyakit 'malignat melanoma' dan kakinya perlu dipotong.

Bob Marley sebaliknya enggan menerima rawatan tersebut menyebabkan melanoma itu merebak ke paru-paru dan otaknya.

Bob Marley meninggal dunia di Hospital Cedars of Lebanon di Miami pada pagi 11 Mei 1981, pada usia 36 tahun.

Kata-kata terakhirnya diucapkan kepada anaknya, Ziggy.

Album kompilasinya, Legend (1984), telah diedarkan tiga tahun selepas kematiannya dan telah menjadi album reggae yang paling laris jualannya dan telah terjual lebih 20 juta unit di seluruh dunia.

Steve Irwin
"Jangan bimbang, mereka biasanya tidak akan berenang ke arah belakang."

Steve Irwin

Steve Irwin dikenali ramai kerana dia adalah ikon dari Australia yang juga personaliti televisyen, pakar hidupan liar, selain seorang penyokong kuat pemuliharaan.

Dia telah mencipta rancangan dokumentari bersiri The Crocodile Hunter dan juga pemilik dan pengurus Zoo Australia di Beerwah, Australia.

Pada 4 September 2006, Steve Irwin telah mengalami kemalangan yang tidak disengajakan apabila dadanya tercucuk duri ikan pari semasa melakukan aktiviti snorkerling di Great Barrier Reef di Batt Reef yang terletak di luar pantai Port Douglas, utara Queensland.

Akibat kemalangan itu, Steve Irwin telah mengalami kerosakan dalaman yang teruk dimana arteri jantungnya dan saluran darah utamanya terkoyak.

Kejadian itu berjaya dirakamkan dan salinannya telah diserahkan kepada polis Queensland.

Kata-kata terakhirnya itu sebenarnya merujuk kepada situasi pada masa itu yang menunjukkan ikan pari tidak berkelakuan biasa.

Mozart
"Rasa kematian sedang berada di bibir saya. Saya merasakan sesuatu yang tidak wujud di dunia ini."

Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) ialah seorang penggubah lagu yang prolifik dan berpengaruh semasa zaman klasikal.

Dia telah menggubah lebih 600 buah lagu yang mana kebanyakannya dianggap sebagai kemuncak kepada muzik simfonik, piano dan korus.

Mozart ialah seorang kanak-kanak genius dan telah menulis karya muziknya yang pertama pada usia lima tahun.

Mozart meninggal dunia pada pukul 1 pagi, 5 Disember 1791, pada usia 35 tahun, namun punca kematiannya telah dibahaskan selama bertahun-tahun lamanya.

Mozart mempunyai sejarah masalah kesihatan dan pernah menderita cacar kecil, tonsillitis, pneumonia, tifoid, demam, rheumatism dan penyakit gusi.

Mozart juga dikatakan menderita beberapa simptom penyakit misteri sebelum kematiannya.

Sakitnya bermula dengan bengkak ditangan dan kakinya yang kemudian berlanjutan kepada kesakitan yang mendadak di bahagian perut, selain kerap muntah.

Dengan keadaannya itu, Mozart berpendapat bahawa dia telah diracun dan kekal terjaga dalam dua jam terakhir dalam hidupnya.

Tubuhnya membengkak dengan teruk sehinggakan dia tidak mampu untuk duduk di katil dan tidak mampu bergerak.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon