Friday, March 24, 2017

500 Juta Penduduk Dunia Tiada Air Bersih!


Ratusan juta penduduk di seluruh dunia tidak mempunyai akses kepada air bersih, dengan lebih setengah bilion daripada mereka tinggal di kawasan luar bandar, menurut laporan badan kebajikan WaterAid.

Air+Kotor

Menurut laporan bertajuk, Wild Water yang dikeluarkan sempena Hari Air Sedunia 2017, 663 juta orang di seluruh dunia masih hidup tanpa air bersih pada hari ini, di mana 522 juta tinggal di luar bandar.

Laporan menyebut, bencana cuaca melampau akibat perubahan iklim termasuk taufan, banjir dan kemarau berpanjangan membuatkan keadaan lebih sukar untuk negara paling terdedah dengan akses air selamat.

"Dijangkakan lebih 40 peratus daripada penduduk global mungkin tinggal di kawasan di bawah tekanan air yang teruk pada tahun 2050," menurut laporan itu.

Papua New Guinea, Mozambique dan Madagascar adalah antara negara paling teruk dan berada di kalangan 20 peratus daripada negara paling terdedah kepada perubahan iklim serta kurangnya kesediaan untuk menyesuaikan diri.

WaterAid turut menggesa kerajaan memberi keutamaan dan membiayai projek kebersihan air bagi membantu negara miskin menyesuaikan diri dengan kesan perubahan iklim.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Air Sedunia, World Water Day

sumber: sh

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon