Tuesday, February 07, 2017

Jet Jho Low Berharga RM133 Juta Dirampas Singapura Berkaitan 1MDB!


Sebuah jet peribadi yang berharga USD30 juta (RM133 juta) milik Jho Low yang disyaki pihak berkuasa Singapura dibeli menggunakan duit hasil curian daripada 1MDB, dilaporkan tersadai di salah sebuah lapangan terbang Singapura.

Jet+Jho+Low

Jet jenis Bombardier Global 5000 milik Jho Low itu dikatakan sudah ditahan oleh pihak berkuasa Singapura sejak dua minggu lalu, di Lapangan Terbang Seletar, Singapura.

Jet tersebut dilapor merupakan sebahagian daripada aset-aset haram yang dibeli menggunakan wang curi daripada 1MDB bernilai lebih USD1 bilion dan sedang dalam proses rampasan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, DOJ (Department of Justice).

DOJ pada Julai tahun 2016 lalu telah mengeluarkan satu arahan untuk merampas jet berkenaan di dalam satu fail mahkamah yang menyenaraikan aset-aset bernilai lebih USD1 bilion yang didakwa telah dibeli oleh Jho Low dan rakan-rakan subahatnya menggunakan duit yang dicuri daripada 1MDB.

Dokumen yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat itu antara lain turut menyebut butiran jet peribadi jenis Bombardier Global 5000 dengan nombor siri 9265 dan nombor pendaftaran N689WM, yang memiliki dua enjin Rolls Royce bernombor siri 12487 dan 12488 lapor theedgemarket.

BACA INI JUGA: Kenapa Tun Mahathir Bawa Kes 1MDB Ke Peringkat Antarabangsa?

Sumber: milosuam

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon