Thursday, November 17, 2016

'Suami Saya Dipenjara 5 Bulan Curi Duit Untuk Beli Kapur Kasut Anak'


Kelmarin seorang wanita ini yang mendukung anak, berpeluh mercik dimuka berdiri dipintu rumah saya.

Orang+Miskin

Katanya, "Cikgu, saya datang nak minta tolong. Saya dah pergi ke kebajikan masyarakat, mereka suruh datang minta pada cikgu sebelum permohonan saya diluluskan. Suami saya masuk penjara."

Dia terhenti, sebak dan teresak.

Bila saya bertanya sebabnya, dalam teresak berkata, "Dia ambik duit toke seratus ringgit. Anak minta beli kapur kasut, dia minta pinjam pada toke, dia tak bagi. Kena penjara 5 bulan."

Mungkin anak ditegur oleh guru kerana kasut tidak berkapur, tidak kelihatan bersih, itu yang membuat ayahnya serba salah dan mengambil tindakan yang salah.

Bila saya bertanya samada suami penagih, dia mengatakan tidak, bahkan tak merokok.

Anak 3 orang, yang kecik 1 tahun masih menyusu badan dan perlu nestum, seorang lagi di tadika dan yang sulung darjah 2 di SK Berapit.

"Cikgu saya nak minta nestum untuk anak dan pampers, jika boleh beras dengan telor cukuplah untuk kami makan sementara tunggu suami keluar penjara.

"Saya nak kerja tak boleh kerana anak tak ada siapa boleh urus."

Giliran saya pula yang kena kesat air mata.

Pengalaman mengajar saya bahawa jika yang datang meminta makan, apalagi bila yang diminta hanya beras dan telor, demi Allah dia berkata benar.

Saya dah hantar keperluannya dengan wang sedekah jariah rakan fb saya. Saya mohon kepada mereka yang membaca status ini mungkin boleh menjengok keluarga ini.

Amidah Mohd Nor, 297C Kg Padang Buluh, Tikam Batu, Kedah. Telefon, 01118665691.

Masuk ikut balai bomba Tikam Batu, terus ke hujung jalan ada deretan rumah sebelah kanan, rumah warna hijau.

Saya akan terus bantu keluarga ini dengan wang projek sedekah jariah rakan fb saya.

Jika anda nak menyumbang, bank in saja akaun biasa, ABD GHANI BIN HARON 5574-1051-5106 Maybank, jika berlebihan akan diguna untuk sedekah kepada yang lain pula.

Tolong jangan beri duit kepada saya khusus untuk keluarga ini kerana saya lebih suka bertindak atas jamaah, bukan untuk kepentingan seorang. -Abd Ghani Haron (fb)

BACA INI JUGA:

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon