Monday, September 26, 2016

Lokasi Rempuhan Maut Go-Kart Kawasan Larangan Untuk Penonton!


Pengarah Perlumbaan Automatif dan Inovasi Pendidikan (EIMRACE), Prof Madya Dr Aminudin Abu memberitahu lokasi kejadian adalah kawasan larangan yang tidak membenarkan penonton berada di sekitar lokasi.

Mangsa Go Kart

"Kawasan ini (lokasi kejadian) kita telah letak anggota Rela dan kon sebab kawasan ini adalah tempat perlumbaan.

"Untuk penonton mereka perlu berada di stadium Sukpa dan kita juga telah maklumkan mengenai perkara itu tetapi kita tidak boleh jangka dan tidak sangka mereka (penonton) masuk juga ke situ," katanya ketika ditemui pemberita di lokasi kejadian.

Eimrace 2016 yang masuk tahun kesembilan penganjurannya adalah program anjuran Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di bawah fakulti Malaysia-Japan International Institute of Technology (MJIIT) dengan kerjasama Kerajaan Negeri Pahang.

Mula dianjurkan pada 2009, kejohanan peringkat kebangsaan itu terbuka kepada institusi pendidikan dalam negara untuk membuka ruang dan peluang serta sebagai landasan kepada mahasiswa untuk mempraktik ilmu dan inovasi dalam mereka bentuk dan menguji kenderaan bermotor ciptaan masing-masing selaras dengan hasrat kerajaan dalam memperkasakan Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET).

Menurutnya pihaknya juga selepas ini tidak akan menggunakan kawasan litar terbuka untuk penganjuran Eimarace akan datang.

3 Go-Kart Bergesel Punca Kemalangan Ragut Nyawa

Mangsa Go Kart

Kemalangan yang menyebabkan dua beranak terbunuh pada Perlumbaan Automatif dan Inovasi Pendidikan (EIMARace) 2016 di Jalan Sukpa, Indera Mahkota berpunca daripada tiga go-kart bergesel sesama sendiri.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri Pahang Supt Mohd Noor Yusof Ali berkata pergeselan go-kart bernombor 22, 27 dan 33 itu telah menyebabkan kenderaan bernombor 27 terbabas lalu merempuh penonton berkenaan.

Siasatan mendapati program merupakan anjuran Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kuala Lumpur dan mempunyai permit yang sah.

Jenazah Mangsa Rempuhan Go-Kart Selamat Dikebumikan

Mangsa Go Kart

Jenazah dua beranak yang maut akibat dirempuh kenderaan go-kart pada Perlumbaan Automatif dan Inovasi Pendidikan (EIMARace) 2016 di Jalan Sukpa, Indera Mahkota, selamat dikebumikan.

Jenazah Izwan Isa, 39, dan anaknya Nur Zulaikha, lima, dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Jalan Bukit Ubi, pada pukul 11.10 malam, dengan disaksikan hampir 200 anggota keluarga dan kenalan.

Terdahulu, jenazah kedua-dua beranak itu dikafan dan disembahyangkan di Masjid Tengku Ampuan Afzan Indera Mahkota, pada pukul 10 malam, selepas selesai proses bedah siasat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA).

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob adalah antara 600 jemaah yang menyertai solat jenazah itu.

Al-Fatihah.

BACA INI JUGA:

Sumber: SH | Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon