Sep 19, 2016

Asal-usul Nama California, Tanah Dimana Allahyarham Harun Din Dikebumikan

Apa istimewanya California sehinggakan Allahyarham Haron Din mewasiatkan supaya jenazahnya dikebumikan di San Francisco, California?

CALIFORNIA

Mari kita ikuti sedikit kisah bagaimana istimewanya nama California ini.

Setelah empat tahun penantian, pada 22 Jun 2013, umat Islam Amerika Syarikat akhirnya dibenarkan untuk membuka sebuah masjid baru di wilayah California selatan dan merupakan masjid pertama yang di biayai sendiri oleh umat Islam tempatan.

Pengarah Eksekutif Dewan Syura Umat Islam California Selatan, Shakeel Syed mengatakan, Masjid yang dinamakan sebagai Masjid Qubaa itu sebelumnya adalah bekas gereja dengan keluasan 4,180 meter persegi.

Masjid yang berdiri di daerah San Gabriel Valley itu juga dijadikan sebagai pusat Islam (Islamic Center) yang dilengkapi dengan sekolah, tempat menguruskan jenazah, klinik kesihatan dan perpustakaan.

Dengan kos sebanyak 5.5 juta dolar, masjid berwarna pasir gurun ini memiliki kubah marmar biru dan enam menara yang tersergam indah di kawasan perindustrian Rowland Heights.

Masjid ini dihiasi permaidani dari Pakistan dan lampu hiasan dari Dubai dengan sembilan puluh sembilan Asma Allah juga terukir dalam kaligrafi kaca di dalam masjid.

Sebagai tanda terima kasih umat Islam kepada masyarakat kristian yang tidak menentang pembinaan masjid ini, tokoh Muslim di California sering menjalankan aktiviti derma darah, pemberian makanan terhadap fakir miskin, pertemuan antara agama dan kegiatan sosial kemasyarakatan lainnya.

Menurut data laporan terkini, jumlah Masjid di California merupakan yang terbanyak di AS, yakni sekitar 326 buah Masjid. [Sumber]

Tanah Khalifah

Berbicara tentang California, tak banyak yang tahu kosa kata ‘California’ sebenarnya berasal dari istilah dalam Islam. California memiliki akar kata yang dapat diertikan sebagai ‘Tanah Khalifah’.

Keterangan itu bermula pada tahun 1500 ketika seorang penulis Sepanyol Garci Rodríguez de Montalvo menulis sebuah Novel berjudul Las Sergas de Esplandián yang diterbitkan di Sevilla pada July 1510.

Novel yang popular itu adalah mengenai kisah mengenai seorang Ratu pejuang Muslimah yang dikenali dengan nama Ratu Califia.

Nama Califia sendiri berasal dari kosa kata Arab “Khalifah”, yang merupakan sebutan bagi pemimpin dalam sebuah pemerintahan Islam. Kata ‘Khalifah’ diucapkan sebagai “Califa” dalam sebutan bahasa Sepanyol.

Dalam novelnya itu, Montalvo menamakan tempat Ratu itu memerintah itu dengan sebutan “California”, yang bererti “Tanah Califia”.

Ketika orang Sepanyol menjelajahi pantai California pada pertengahan tahun 1500-an, mereka menganggap tanah yang mereka kunjungi itu menyerupai mitos karakter tanah California yang disebutkan dalam novel Montalvo.

Mereka kemudiannya menyebut tanah itu sebagai California dan kerana itulah kemudiannya nama California kekal sehingga ke hari ini.

Ketika ini, California yang terletak di pesisir barat Amerika Syarikat, dengan penduduk paling ramai di Amerika Syarikat. Ibu kotanya adalah Sacramento, yang terletak di Central Valley.

Andai kata California adalah sebuah negara merdeka, ia akan berada dalam rangking ekonomi ke-9 di dunia pada tahun 2012.

Kod singkatan pos di AS-nya adalah CA, manakala singkatan di Associated Press adalah Calif.

California juga merupakan contoh dominan tentang kepelbagaian budaya di Amerika Syarikat dan juga ekonomi negara itu dengan sumbangan besar kepada kerajaan persekutuan dari keuntungan ekonomi yang dijana.

California juga memiliki bandar-bandar besar dan menarik di AS seperti Los Angeles, San Diego dan San Francisco.

Di bahagian tengah dan timur California, Sierra Nevada, juga terletaknya gunung tertinggi di AS, Gunung Whitney dengan ketinggian 4,421m.

Di Sierra Nevada juga ada Taman Negara Yosemite yang sangat terkenal di seluruh dunia.

Di bahagian selatan pula terletaknya Transverse Ranges dan sebuah tasik masin besar, Laut Salton.

Selain itu, juga terdapat gurun tengah-selatan yang disebut Mojave, dan di bahagian timur laut Mojave terletaknya Death Valley, yang merupakan titik terpanas di Amerika Utara. [mzf/bbs]

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon