Aug 30, 2016

Pelajar Tingkatan 3 Maut Terjatuh, Salah Menteri Minda Belum Merdeka!

Oleh kerana BN menang setiap kali dalam pilihanraya umum, maka BN memang wajar dipersalahkan kerana meremehkan rekabentuk sekolah-sekolah awam di Malaysia.

Pelajar+Maut+Jatuh+Sekolah

Kegagalan membina atau mengemaskini bangunan-bangunan sekolah berdasarkan kepada tahap keselamatan yang semaksimumnya adalah antara punca kenapa bebudak sekolah dan pelajar sekolah asyik 'accident' je kat sekolah.

Kes terjatuh dari tempat tinggi bukan pertama kali berlaku kat Malaysia neh. Tetapi beberapa kali dah. Dan kerajaan tak pernah ambil iktibar. Sebab apa?

Sebab takde sesiapa yang salahkan kerajaan.
Rakyat Malaysia baik sangat.
Salahkan diri sendiri.
Salahkan pelajar sekolah.
Salahkan sekolah.
Pendek kata kerajaan dan menteri takan disalahkan.

Tapi dikalangan rakyat Malaysia yang baik-baik itu wujudnya satu individu yang macam aku. Oleh kerana takde sesiapa yang nak salahkan kerajaan maka biar aku yang ambil tanggungjawab ini dengan menyalahkan mereka.

Kah kah kah kah kah!

Eh jap. Ini citer sedih la. Babi ape gelak-gelak pula kan.

Kes minggu ini. Seorang pelajar tingkatan 3 maut terjatuh sebab nak ambil beg kawan yang dibuang ke luar koridor oleh kawannya yang lain.

Sekarang kawan yang buang beg tu mesti menyesal. Tapi menyesal pun takde guna. Tindakan cuai kau mendorong kematian seseorang. Dan nyawa bukan boleh diganti-ganti. Tanggunglah penyesalan sampai ko pula yang mati.

Sekarang. Kalau ko semua belum tidur lagi, sila pergi ke sekolah kerajaan yang terdekat. Lepas tu sila naik tangga yang berada di salah satu sekolah tu.

Kemudian sila naik ke tingkat 3. Kemudian sila berdiri ke tepi dinding, yang mengadap ke arah luar tu. Yang kita sebut sebagai koridor tu.

Perasan tak ape yang aku perasan? Yes. Dinding tepi-tepi tu kategori cetek, ketot dan bantut. Kepala bana apa kerajaan kau bina sekolah takde ciri-ciri keselamatan macam neh?

Kalau aku nampak bebudak bergayut kat tepi-tepi tu aku laju-laju suruh dia berhenti tau. Tu tak masuk lagi dorang berlari-lari turun tangga. Budak la katakan. Lari. Lari. Lari. Macam tak reti nak berjalan.

Dezain sekolah kita ialah dezain kuno. Aku tau ada orang tak suka aku ulang tulis tapi aku tetap perlu ulang semula.

Dezain kebanyakan sekolah kerajaan ialah kuno yang diwarisi dari zaman sejak belum merdeka lagi.

Bangunan seperti ini kekal digunakan tanpa ada penambah baikan dari sudut meningkatkan ciri-ciri keselamatan.

Yang ada ialah kita hanya selenggara. Tukar cat. Tukar bumbung. Tambah kelas. Dezain-dezain bangunan ini agak bahaya. Sebab terlalu terbuka kat bahagian hadapan kelas.

Bangunan kerajaan dulu-dulu pun macam ini. Namun perlahan demi perlahan dinaiktaraf sesuai dengan keperluan dan perkembangan semasa.

Pejabat-pejabat menteri dulunya ringkas. Namun sekarang siap ada bilik khas mesyuarat yang fully furnished.

Ini menunjukkan yang kerajaan faham bahawanya bangunan-bangunan kerajaan memang perlu ditambahbaik bagi kekal relevan dengan keperluan dan perubahan semasa.

Begitu juga dengan bangunan sekolah. Bangunan sekolah yang kurang menekankan ciri-ciri keselamatan sudah sepatutnya dinaiktaraf.

Melihat keadaan sekolah adik Azim. Terdapat ciri-ciri keselamatan yang boleh diragui yang mana aku percaya adik Azim bukan satu-satunya pelajar yang pernah keluar beranda (nampak macam beranda juga kan?)

Boleh jadi ada student lain pernah buat perkara yang sama. Benda yang dah selalu buat lama-lama jadi kebiasaan yang akhirnya pada fikiran dorang ahh ini takdela bahaya mana.

Keadaan koridor sekolah tu memang tak selamat terutamanya pada budak sekolah menengah. Budak-budak tu time inilah mereka sedang membesar dan meninggi.

Tetapi dinding koridor kadang-kadang tak sampai pinggang pun pada pelajar kategori tinggi. Wajar ke desain-desain begini dipertahankan dan dikesinambungkan kepada generasi akan datang?

Mak bapak pun makin canggih. Masa pregnant makan ubat bagi putih, bagi tinggi, bagi pandai dengan harapan anak-anak lahir jadi putih, tinggi dan bijak.

Bila dah putih, tinggi dan bijak, takan nak bagi anak-anak pergi sekolah yang menggunakan rekaan yang bodoh, ye tak? Tak selamat langsung bagi anak-anak.

Reka bentuk sekolah kita perlu dinaiktaraf. Menteri yang bertanggungjawab sila berhenti buat projek tukar sistem itu tukar sistem ini perkenalkan sistem baru dan blablabla.. Bagi aku itu semua sampah. Yes sampah.

Buat sistem separuh masak, laksanakan, gagal dan buang duit. Then ulang balik proses yang sama. Buang duit dah berbillion-billion, sistem yang baik tak jumpa-jumpa juga. Buang masa je layan beb.

Dari layan benda takde faedah macam tu, baik kita push kerajaan kita naik taraf fasiliti sekolah awam untuk kemudahan generasi sekarang dan akan datang.

Minta dorang upgrade bangunan sekolah selaras dengan tahap keselamatan yang sepatutnya. Tengok aje sekolah-sekolah kat negara maju macam mana.

Dorang ada bangunan tinggi pun sekolah awam dijaga. Negara kita bakal ada 3 bangunan antara tertinggi di dunia tapi desain sekolah awam macam sial.

Semoga kita semua mengambil iktibar dari kejadian adik arwah Azim. Buat sementara neh minta anak-anak sekolah berhati-hati dengan koridor maut yang berpunca dari kemalasan kerajaan bien.

Pun begitu menjadi tanggungjawab kita juga menyediakan persekitaran yang selamat, ini perlu kerana dapat cover kecuaian sesetengah murid yang nakal.

Dorang nak nakal-nakal buang bag kat koridor alih-alih koridor tertutup. Hah padan muka kau.

Disamping itu terus lawan sikap penting diri menteri. Bangunan tempat kerja sendiri kalau boleh tiap-tiap tahun nak upgrade, bangunan tempat budak belajar 50 tahun sekali pun taknak bagi modal untuk ditambahbaik.

GST nak. Cukai nak. Tolong rakyat tak nak. Baybee betui.

BACA INI JUGA:

Sumber: Amenoworld

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon