Monday, July 11, 2016

Penyakit Yang Sering Berlaku Apabila Datangnya Hari Raya


Ada tiga penyakit yang umumnya meningkat usai lebaran. Berikut penjelasannya, kata seorang doktor iaitu Karin Wiradarma yang dipetik daripada portal Klik Dokter.

Batuk dan Selesema

Batuk dan Selesema

Sering berlaku disebabkan oleh penyakit ‘common cold‘. Ia disebabkan oleh virus, yang  menyerang apabila daya tahan tubuh sedang lemah, badan tidak fit, lelah dan kurang tidur.

Gejala penyakit ini antara lain adalah demam ringan, batuk, selesema, bersin, hidung berair, hidung tersumbat dan tekak gatal.

Virus yang menyebabkan common cold sangat cepat menular – terutama apabila anda bertemu dengan ramai orang sekaligus.

Berhubung dengan orang – seperti bersalaman – atau memegang benda yang dijangkiti virus juga dapat menyebabkan penularan penyakit ini. Penyakit ini lebih mudah menular apabila anda jarang mencuci tangan.

Apa yang anda perlukan untuk mengatasi penyakit ini adalah mendapat istirahat yang cukup, makan makanan bergizi, cukupi keperluan cecair badan harian dan jika perlu makan multivitamin untuk mempercepatkan pulihnya daya tahan tubuh.

Cirit-birit

Cirit-birit

Anda dikatakan terkena cirit-birit apabila buang air besar lebih daripada tiga kali sehari, dengan konsisten atau cair. Cirit-birit dapat disebabkan oleh beberapa perkara.

Antaranya mengambil makanan yang merangsang perut seperti makanan pedas, asam, soda dan mengandungi terlalu banyak minyak.

Cirit-birit juga disebabkan oleh makan makanan yang kurang bersih atau dijangkiti kuman. Selain itu, anda juga dapat mengalami cirit-birit apabila alergik atau tidak tahan terhadap makanan tertentu.

Selain kerap buang air besar dan cecair yang konsisten, penyakit ini juga dapat mengakibatkan demam, mual-mual, muntah-muntah, kembung, dan nyeri perut.

Penyakit Metabolik Degeneratif

Kolesterol tinggi

Hidangan yang kerap disajikan setiap kali hari raya rata-rata adalah makanan yang bersantan, banyak minyak, makanan yang digoreng dan juga hidangan yang manis.

Apabila tidak berhati-hati, menu makanan tersebut boleh menyebabkan orang pulang dengan mendapat penyakit metabolisma degeneratif seperti kolesterol tinggi dan diabetes.

Kolesterol yang tinggi akan meningkat apabila mengambil banyak makanan yang mengandungi lemak, santan, dan minyak.

Anda harus mengenali jenis-jenis makanan yang kandungan kolesterolnya tinggi, antaranya kuning telur, keju, daging merah, udang, telur puyuh dan organ (seperti paru, hati, limpa).

Makanan manis seperti gula-gula, kuih-muih boleh menyebabkan kadar gula, darah meningkat apabila kerap diambil.

Pengambilan gula berlebihan akan meningkatkan risiko diabetes. Disarankan agar memeriksa kadar kolesterol dan gula dalam darah anda selepas lebaran.

Apabila kadar hanya meningkat sedikit, anda tidak perlu mengambil ubat, cukup membaiki pola pemakanan dengan makanan sihat, lakukan senaman secara rutin minimum 3 kali seminggu, dan tidur cukup 7-8 jam sehari.

Apabila kadar kolesterol atau gula anda jauh daripada batas maksimum, atau perubahan gaya hidup belum membuahkan hasil, baharulah mengambil ubat untuk menurunkan kadar kolesterol dan gula dalam darah.

BACA INI JUGA: Daun Rerama, Daun Ajaib Penawar Penyakit Kronik!

Sumber: Mynewshub.cc

1 comment

  1. Macam-macam sangat makan bila pergi beraya penyakit pun mudah hinggap.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon