Friday, March 25, 2016

Asal-usul Sambutan Good Friday


Hari Easter merupakan kepercayaan penganut agama Kristian bahawa Jesus Christ telah dihidupkan kembali (dibangkitkan) pada hari Ahad itu.

Asal usul sambutan Good Friday

Sebelum perayaan Easter, Minggu Suci (Holy Week) disambut oleh mereka dan pada Jumaat sebelum Easter dikenali sebagai Good Friday iaitu hari Jesus telah disalib.

Pada Ahad Palma (Palm Sunday) yang menandakan permulaan Minggu Suci, setiap penganut akan diberikan daun palma yang telah diurapi oleh para paderi.

Lazimnya ia disambut antara akhir bulan Mac dan akhir bulan April setiap tahun (awal April hingga awal Mei bagi penganut Kristian Timur), menurut kitaran bulan.

Penganut agama Kristian menyambut perayaan Easter (Good Friday) bersempena kebangkitan Jesus Chris, yang percaya berdasarkan Al-Kitab, dibangkitkan semula tiga hari selepas dia disalib.

Biasanya, pada hari itu kehadiran penganut agama Kristian di gereja lebih ramai dari hari Ahad minggu seperti biasa.

Sambutan perayaan Easter yang bagi penganut Kristian, melalui kematian Jesus, pengebumian dan dibangkitkan semula, penganut agama Kristian percaya Jesus Chris telah menyucikan dosa-dosa umat manusia dan memberikan kepada semua yang percaya dengannya, kehidupan yang abadi dalam diri Jesus.

Dalam ajaran Kristian Barat (Western Christianity), Easter ditandakan sebagai tamatnya Lent (40 hari berpuasa, bertaubat, bersederhana dan displin kerohanian dalam persediaan menyambut Easter).

Lent bermula pada Ash Rabu dan berakhir pada Ahad Easter.

Bagi gereja Kristian Ortodoks Timur (Eastern Christianity), Lent atau Great Lent bermula 6 minggu atau 40 hari sebelum Ahad Palm dengan puasa berterusan sepanjang minggu suci Easter. Lent bagi mereka bermula pada Isnin dan bukan pada Ash Rabu.

Namun kerana asal usul sebenar Easter (pagan) dan pengkomersialan Easter, kebanyakan gereja memilih hari cuti berkenaan sebagai Hari Kebangkitan (Resurrection Day).

Islam Dan Ketuhanan Jesus

Bagi umat Islam pula, pokok persoalan utama yang sering menjadi perbahasan adalah, Adakah Yesus@Jesus@Nabi Isa itu Tuhan, Anak Tuhan atau terkandung didalamnya roh tuhan?

Video dibawah adalah kupasan tokoh besar, Ahmad Deedat yang menafikan bahawa Jesus adalah Tuhan atau anak tuhan.

Selamat membaca dan menonton.

BACA INI JUGA:



-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon