Wednesday, July 01, 2015

Rosmah Mansor ‘First Lady’ Kedua Tercantik Di Asia!!


Di sebalik kejayaan seorang lelaki pasti ada wanita dibelakangnya. Lihat sahaja ‘wanita pertama’ atau First Lady yang berdiri di belakang setiap pemimpin, pasti ramai yang kagum dengan mereka semua.

Bukan sahaja bijak serta sentiasa kelihatan sofistikated dan berprestij, mereka juga memiliki kecantikan yang luar biasa secara semula jadi yang menginspirasikan ramai wanita di luar sana.

Apa yang lebih menariknya, First Lady Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor turut tersenarai dalam golongan wanita 'hebat' ini.

Jom kita saksikan 15 ‘wanita pertama’ di Asia yang memiliki tarikan yang tersendiri dan kecantikan semula jadi.

15. Bolormaa Khajidsuren (Mongolia)

Bolormaa Khajidsuren

Bolormaa Khajidsuren mempunyai kelulusan Geokimia dari Universiti di Ukraine. Beliau dilihat sangat mementingkan hubungan kekeluargaan dan gemar membantu kanak-kanak serta sangat menjaga kebajikan keluarga masyarakat di Mongolia.

14. Chow Mei Ching (Taiwan)


Chow Mei Ching sangat terkenal dengan sifat rendah dirinya. Beliau juga terkenal kerana tidak mengambil bahagian dalam urusan politik serta jarang menghadiri majlis keramaian.

13. Keyosaychay Sayasone (Laos)

Wanita Pertama Laos, berdiri di kanan.

Keyosayschay Sayaone adalah isteri kepada Presiden Choummaly Sayasone. Keosayshcay juga sangat dihormati kerana memiliki hati yang baik.

12. Akia Abe (Jepun)


Akia Abe adalah isteri kepada Perdana Menteri di Jepun, Shinzo Abe. Beliau terkenal sebagai ‘parti pembangkang tempatan’ kerana suka mengemukakan pendapatnya dengan lantang dan sering bercanggah pendapat dengan suaminya.

11. Kalsoom Nawaz (Pakistan)


Wanita pertama Pakistan ini merupakan isteri kepada Perdana Menteri yang ke-12 negara itu.

10. Imelda Marcos (Filipina)


Imelda Marcos adalah wanita pertama di Filipina sejak 1965 hingga 1986. Beliau begitu mementingkan keterampilan dirinya dan juga memiliki koleksi kasut lebih 3000 pasang. Baginya, kecantikan tidak mahal, hanya memerlukan sedikit usaha untuk kelihatan menarik dan cantik.

9. Peng Liyuan (China)


Wanita pertama di China ini pernah dinobatkan sebagai wanita paling hebat oleh majalah Forbes. Secara global beliau banyak mempengaruhi bidang kesihatan, seni persembahan dan juga pendidikan.

8. Mehriban Aliyeva (Azerbaijan)


Isteri kepada Presiden Ilham Aliyeva sangat terkenal dengan kekayaan yang dimiliki, pengaruh, kerja amal dan penampilannya yang elegan.

7. Ho Ching (Singapura)


Wanita hebat ini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif di Temasek Holdings dan isteri kepada Perdana Menteri terkini di Singapura, Lee Hsien Loong. Beliau pernah tersenarai di tangga ke-59 untuk wanita paling hebat dalam majalah Forbes pada tahun 2014.

6. Mozah bint Nasser Al Missned (Qatar)


Berbeza dengan wanita pertama yang lain, Mozah Nasser Al Missned sangat aktif dalam bidang politik. Penglibatannya dalam politik telah memberinya pelbagai gelaran, pangkat serta kepujian. Beliau juga merupakan ikon fesyen dan fashionista secara global.

5. Ratu Rania (Jordan)


Ratu Rania juga terkenal sebagai Ratu di media sosial. Sangat aktif menggunakan facebook, twitter dan youtube untuk mempengaruhi masyarakat dari pelbagai aspek.

4. Asma Al-Assad (Syria)


Wanita berdarah British-Syria ini memiliki diploma dalam French Literature and Computer Science. Pernah dinobatkan sebagai wanita bergaya oleh Huffington Post dan Elle. Beliau juga pernah menghadapi krisis serta kritikan yang teruk namun tetap setia pada suami dan negara.

3. Ratu Jetsun Pema (Bhutan)


Ratu Jetsun Pema juga dikenali sebagai Ratu Naga. Sangat bijak, cantik serta sopan dari luar dan dalam. Beliau antara keturunan raja yang sangat cantik di Asia. Selain itu, beliau juga aktif dalam sukan bola keranjang serta suka melukis terutamanya dalam seni halus.

2. Rosmah Mansor (Malaysia)


Merupakan isteri kepada Perdana Menteri ke-6. Beliau juga adalah Presiden untuk Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Menteri (BAKTI).

1. Puteri Haya Al Hussein (Dubai)


Wanita Pertama Dubai ini merupakan isteri kepada pemimpin negara itu. Bukan sahaja cantik malah bijak dan aktif dalam sukan. Pernah mewakili Jordan dalam Sukan Olimpik pada tahun 2000.

BACA INI JUGA: 10 Pramugari AirAsia Malaysia Paling Cantik

Sumber: Mynewshub.cc

2 comments

  1. Nak ucapkan tahniah aje... bagi shaa betul2 first lady adalah tun siti hasmah.... heee

    ReplyDelete
  2. hihhhihi....senyum tanpa perlu berkata apa2....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon