Apr 24, 2015

Tahukah Anda Bagaimana Hot Dog (Sosej) Mendapat Nama?

Rasanya hampir semua orang pernah memakan hot dog. Tapi tahukah anda bagaimana makanan ini mendapat namanya?

Hot-Dog

Pada tahun 1852, sebuah syarikat sosej di Frankfurt, Jerman, telah mencipta sosej jenis baru yang dinamakan frankfurter.

Bentuknya panjang dan langsing, tidak besar dan gemuk seperti biasa. Sarungnya nipis sebelum diisi dengan daging cincang.

Apa yang menarik, salah seorang pembuat sosej ini memiliki seekor anjing jenis dachshund (anjing tekel), yang berkaki pendek dan berbadan panjang.

Sambil berseloroh, dia mencadangkan agar sosej yang dibuat itu dibengkokkan sedikit, seperti tubuh anjing tekel. Baginya itu perkara yang lucu namun tanpa disangka ideanya diterima oleh rakan-rakannya sehingga mereka menggelar sosej itu dengan nama dachshund.

Kemudian, pada tahun 1880an, di St. Louis, Missouri, Amerika Syarikat, Antoine Feuchtwanger, seorang lelaki Jerman yang berasal dari Frankfurt, telah menjual sosej ini. Sosej yang dijualnya mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.

Namun, ada satu masalah, orang Amerika sukar menyebut nama sosej ini. Bagi memudahkannya, ada yang menyebut frank(s), wiener dan lauvlain.

Hinggalah pada suatu hari, di New York City, seorang pengusaha franks bernama Harry Stevens menyuruh rakan-rakannya menjaja franks di setiap pertandingan baseball sambil berteriak, "Red-hot dachshund sausages! (Sosej anjing tekel yang merah dan panas)."

Dachshund-Dog
Anjing Dachshund.

Kejadian itu telah dilihat oleh seorang pelukis kartun akhbar terkenal bernama Ted Dorgan. Dia mendapat ilham lalu melukis seekor anjing tekal (dachshund), berlumuran mustard di atasnya dan diletakkan pula di celah sebuku roti ban.

Disebabkan tidak tahu bagaimana untuk mengeja dachshund, Ted telah menulis di atas lukisannya dengan, Let's get a hot dog.

Gambar itu kemudiannya dimuat dipelbagai media. Ramai pembaca yang tergelak kerana menganggap ia sesuatu yang lucu.

Selepas gambar kartun Ted menjadi viral, tiada lagi yang menyebut sosej tersebut dengan panggilan frankfurter atau Wieners.

Sejak itu, sebutan hot dog pun menjadi terkenal dan diguna pakai sehinggalah sekarang.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Asal-usul Penciptaan Payung?

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

ohh baru saya tahu benda ni.. hehehe nice info ..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon