Tuesday, March 31, 2015

Kena Tangkap Jika Kentut Di Khalayak Ramai!


Jangan gelak, ini serius. Dalam satu rang undang-undang yang dicadangkan oleh kerajaan Malawi, mana-mana individu yang membuang angin dikhalayak ramai boleh disabitkan kesalahan sebagai penjenayah.

Malawi fart

Undang-undang ini buat pertama kalinya telah diperkenalkan pada tahun 1929.

Bagaimanapun, Menteri Kehakiman, George Chaponda, berkata semenjak peraturan itu diperkenalkan, tiada seorang pun penduduk Malawi ditangkap atau dihukum kerana kesalahan membuang angin.

Ini kerana, pihak polis tidak menguatkuasakannya dibawah undang-undang lama.

Peraturan lama itu menyatakan, "Seseorang yang secara sengaja merosakkan suasana dimana-mana tempat dengan melepaskan kentut sehingga menjejaskan kesihatan orang awam, individu itu boleh dihukum atas kelakuan buruk".

Menurut George, ketika berada dibawah kekuasaan kerajaan diktator, rakyat begitu takut untuk membuang angin kerana bimbang akan menerima akibatnya.

Akan tetapi, sejak negara itu mengamalkan kebebasan politik beberapa tahun dahulu, rakyat sudah berani membuang kentut sesuka hati ditempat awam.

Atas dasar itu, peraturan larangan kentut di tempat terbuka dipinda dan kini sedang dalam usaha untuk dikuatkuasakan semula.

Bagi individu yang melanggar peraturan tersebut, mereka akan dihukum sebagai pesalah.

Dalam pada itu, kata George, Parti Demokrasi Progresif akan menggunakan persetujuan majoriti untuk meluluskan hukuman tersebut dengan alasan ia bertujuan untuk mendidik rakyat agar lebih berdisiplin dan bertanggungjawab.

Rakyat Malawi bagaimanapun kurang bersetuju dengan peraturan itu yang disifatkan sebagai agak keterlaluan dan melampau.

Memang tidak dinafikan ada masanya kentut boleh ditunda, tetapi soal melepaskan kentut biasanya sukar ditahan, melainkan dengan cara membebaskan sedikit demi sedikit atau sekaligus.

Soalnya, siapa yang tidak pernah kentut? Kentut adalah salah satu daripada fungsi badan yang paling biasa sepanjang zaman. Semua orang melakukannya.

Malah, selepas seseorang itu meninggal dunia, mayat masih boleh mengeluarkan angin.

Larangan itu turut dikritik dengan alasan kesihatan. Umum mengetahui, kentut merupakan gas yang keluar melalui dubur akibat kehadiran sebatian gas dalam saluran pencernaan.

Kentut Baik Untuk Kesihatan

Walaupun kentut dianggap sebagai tindakan yang tidak sopan dan memalukan jika dilakukan dikawasan terbuka, tetapi perbuatan itu sebenarnya baik untuk kesihatan.

Risiko jika seseorang menahan kentut akan menyebabkan kembung perut.

Ini kerana kentut yang ditahan-tahan boleh mengakibatkan peningkatan jumlah dan tekanan gas pada usus.

Jika melebihi tekanan pada dinding usus, ia akan menyebabkan dinding usus meregang dan timbul rasa tidak selesa pada perut.

Selagi gas tidak dilepaskan, ia akan tetap berada didalam usus, terutamanya dibahagian usus paling hujung dan terkumpul disitu.

Salah seorang pemimpin pembangkang, John Tembo, turut mempersoalkan, bagaimana ketelusan undang-undang itu boleh menghukum pesalah secara adil?

Menurutnya, tiada siapa yang akan mengaku melakukannya. Soalnya lagi, adakah jika kes itu berlaku didalam bas awam yang sesak dengan penumpang, pihak berkuasa akan mengunci bas tersebut sehingga pelakunya ditemui?

John berkata lagi, sudah tentu sukar untuk mengadili siapa pesalah sebenar.

Kenyataan ini kemudiannya dibidas semula oleh George. Dia bertegas dengan pendiriannya dan bertanya semula, adakah anda ingin melihat atau suka jika orang disebelah anda kentut sesuka hati?

Jawapannya, sudah tentu tidak. Oleh itu, kerajaan berhak untuk memastikan kesejahteraan rakyat dan mempunyai kuasa untuk memperkenalkan peraturan di Malawi.

Justeru, pesan beliau, mana-mana individu yang hendak kentut, mereka haruslah membuangnya terlebih dahulu di dalam tandas atau sebelum keluar rumah.

Tegas George lagi, jangan sesekali berani mencabar undang-undang dengan melepaskan kentut di khalayak ramai, jika tidak mahu dihukum. Dahsyat betul kan!

Malawi merupakan sebuah negara dengan masyarakat yang konservatif. Bersikap mempertahankan adat, nilai dan tidak mudah menerima perubahan.

Sebelum itu pun, sudah ada peraturan yang melarang lelaki berambut panjang dan wanita memakai seluar panjang.

Larangan ini juga tidak disenangi oleh rakyatnya, sama seperti undang-undang yang melarang kentut ditempat awam.

BACA INI JUGA: Tradisi Hubungan Terlarang Paling Pelik Di Muka Bumi!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon