Thursday, February 12, 2015

Mengimbau Ulasan Keramat Allahyarham Hasbullah Awang


Pengulas sukan terkenal, Datuk Hasbullah Awang meninggal dunia selepas mendapatkan rawatan di Institut Jantung Negara.

Hasbullah Awang

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di Unit Rawatan Rapi Jantung (CCU) IJN pada pukul 12.20 tengah hari tadi.

Jenazah Allahyarham dijangka dibawa pulang ke kediamannya di Seksyen 32 Bukit Naga, Shah Alam pukul 3 petang Khamis.

Beliau merupakan seorang pengulas sukan di Malaysia yang kini bertugas di Astro Arena sejak Januari 2014 setelah menamatkan khidmat di RTM.

Hasbullah memulakan tugas sebagai juruhebah radio di Radio 1 dan pernah menjadi pembantu dalam mengendalikan program khas radio untuk kanak-kanak bersama Kak Yong.

Populariti beliau memuncak ketika zaman bola sepak Malaysia memasuki era semi-pro pada awal 1990-an. Selain itu, Allahyarham kerap membuat ulasan berkenaan penglibatan pasukan Malaysia di temasya sukan antarabangsa seperti Sukan SEA dan Sukan Olimpik.

Personaliti kelahiran Teluk Intan, Perak itu juga pernah menyumbang suara untuk filem Sumolah arahan Afdlin Shauki.

Piala Thomas ’92, Ulasan Keramat Hasbullah Awang

ThomasCup_1992

Siapa yang tidak lupa detik ini, kemengan pasukan Piala Thomas Malaysia pada tahun 1992 menewaskan Indonesia di perlawanan akhir 3-2 di stadium keramat Stadium Negara.

Pada masa itulah bulu roma kita meremang apabila aksi mendebarkan pasukan Malaysia ditambah pula dengan ulasan yang cukup bertenaga dari Allahyarham Datuk Hasbullah Awang benar-benar membangkitkan semangat seluruh rakyat Malaysia pada ketika itu.

Laungan kemenangan pada saat tengah malam itu ketika pasangan Cheah Soon Kit dan Soo Beng Kiang menewaskan beregu Rexy Mainaky dan Ricky Subagja pada ketika itu mengakhiri penantian 25 tahun Malaysia menjulang piala agung badminton dunia itu.

Pada malam itu, perseorangan pertama negara Rashid Sidek berjaya menewaskan Ardy Wiranata 15-11, 10-15 dan 15-8 tetapi pasangan beregu pertama Malaysia Jalani Sidek dan Razif Sidek tewas kepada pasangan Indonesia Eddy Harto dan Rudy Gunawan 9-15, 15-9 dan 3-15.

Selepas itu pemain perseorangan kedua negara Foo Kok Keong kembali meletakkan Malaysia di depan dengan 2-1 selepas menewaskan Allan Budi Kusuma 15-6 dan 15-12 sebelum Soon Kit dan Beng Kiang menewaskan Rexy dan Ricky dengan 15-12, 10-15 dan 15-8 untuk menjulang Piala Thomas.

Kita yang berusia dalam lingkungan 30-an pada masa itu masih bersekolah di sekolah rendah dan mungkin ada di sekolah menengah juga begitu gembira dan sama-sama bersorak saat Malaysia memenangi Piala Thomas berkenaan.

Kini, kita sudah kehilangan suara keramat berkenaan apabila perginya Allahyarham Hasbullah hari ini di Institut Jantung Negara (IJN).

BACA INI JUGA: Pesanan Tersirat P. Ramlee Dalam Filem Pendekar Bujang Lapok

Untuk anda, penulis imbau kembali saat kemenangan Malaysia pada malam itu pada tahun 1992 detik kemenangan Malaysia menewaskan Indonesia di Stadium Negara.


Sumber: Mynewshub.cc

2 comments

  1. Kecil kecil lagi dah dengar suara Datuk Hasbullah Awang. suara dia sedap dan ulasan dia mantap! Al Fatihah untuk beliau.

    ReplyDelete
  2. Alfatihah buat arwah.. sedih rasanya bila mengenang kembali zaman membesar dahulu... selalu dengar suaranya bila ada acara sukan.. suara yg sampai boleh kenal tanpa melihat orgnya... Al Fatihah... aamiin...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon