Tuesday, November 18, 2014

Pengutip Gula-gula Getah Profesional


Informasi Dunia. Jika bercakap perihal kebersihan, semua orang pasti sependapat bahawa ia selalunya melibatkan kerja-kerja pembersihan seperti mencuci kawasan, tandas, longkang dan sebagainya.

Gum Removal

Tapi, pernahkah anda mendengar tentang satu kerjaya yang menawarkan perkhidmatan khas mengutip gula-gula getah?

Mungkin bunyinya seperti sesuatu yang kelakar dan janggal, tetapi ia adalah pekerjaan yang benar-benar wujud dan ditawarkan kepada orang ramai.

Setakat ini, jawatan tersebut yang dikenali sebagai Gum Removal atau pengutip gula-gula getah hanya ditawarkan di beberapa tempat sahaja seperti di Washington, Amerika Syarikat.

Untuk pemahaman lebih mudah, seseorang yang bekerja sebagai pengutip gula-gula getah merupakan individu yang bertanggungjawab memastikan seluruh kawasan di Washington bersih daripada gula-gula getah.

Justeru, dalam tempoh 24 jam sehari, para pekerja ini akan melaksanakan kerja rutin harian dengan meninjau keseluruhan kawasan yang dikehendaki.

Tidak ada syarat wajib yang perlu dipatuhi oleh calon-calon yang berhasrat untuk mengisi jawatan tersebut dan ia terbuka kepada sesiapa sahaja sama ada lelaki ataupun wanita.

Gum Removal - Before and After

Apa yang penting, calon-calon yang peka dan cekap terutamanya ketika mengesan gula-gula getah yang dibuang di merata-rata tempat.

Pasti ramai yang tidak menyangka bahawa kerja semudah ini sebenarnya dibayar dengan upah yang sangat lumayan. Difahamkan, upah yang dibayar mampu mencecah sehingga lima angka.

Cuba anda bayangkan betapa lumayannya jika kita yang terpilih menjadi salah seorang pengutip gula-gula getah.

Sekalipun kerjaya ini nampak remeh, tapi harus diingat bahawa ia memainkan peranan penting terutamanya dalam mengawal isu pencemaran alam sekitar.

Menurut pengurus syarikat mengutip gula-gula getah dari Amerika Syarikat, Gumbusters, Duane M. Cummins, bagi menjalankan tugas sebagai pengutip gula-gula getah, seseorang individu akan ditempatkan di beberapa kawasan terpilih.

Kebiasaannya, tugas ini dilakukan mengikut sistem giliran di mana seseorang individu akan berada di sesebuah lokasi mengikut tempoh masa yang ditetapkan.

Di lokasi tersebut, selalunya mereka akan dilengkapi dengan satu peralatan khas. Alat tersebut adalah penyembur air berkuasa tinggi atau nama popularnya dikenali sebagai water jet.

Gum Removal Tools
Peralatan khas yang digunakan.

Menurut Cummins lagi, secara teknikalnya, alat ini digunakan untuk mncuci dan membuang kesan kotoran hitam yang terhasil daripada gula-gula getah.

Menurutnya lagi, kadar upah bagi setiap perkhidmatan yang ditawarkan bergantung mengikut keluasan kawasan yang ingin dibersihkan. Kebiasaannya harga yang dikenakan adalah sebanyak USD$0.15 hingga USD$0.40 sekaki persegi.

Berdasarkan kiraan itu, keseluruhan jumlah yang dibayar oleh pelanggan mampu mencecah USD$200 hingga USD$10,000.

Cummins memulakan perkhidmatan ini kira-kira 13 tahun lalu. Pada ketika itu, seorang rakannya meminta beliau menolong membersihkan laluan pejalan kaki di Zon ESPN, Baltimore, Amerika Syarikat. Bermula dari situ, dia diperkenalkan dengan kaedah perkhidmatan berkenaan.

Gumbusters, Duane M. Cummins
Duane M. Cummins.

Bermodalkan wang sebanyak USD$25,000, dia mengambil lesen kerja-kerja pembersihan dan menubuhkan syarikatnya sendiri pada tahun 2003.

Sembilan tahun kemudian, syarikatnya mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan sehingga dapat membuka dua buah cawangan lagi iaitu di San Francisco dan El Paso, Texas.

-Sentiasapanas.com

8 comments

  1. Wahh mmg hebat.. Pandai mencipta peluang kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang sentiasa terbuka jika kita berani mencuba kan KK..

      Delete
  2. Idea dan peluang pasti membuka ruang dan keuntungan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idea tanpa keberanian merebut peluang umpama angan-angan mat jenin..:)

      Delete
  3. wow sampai 5 angka,,. lumayan tu..

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum...SP,

    wahh.. pendapatan yang lumayan andai kita pandai menggunakan peluang yang ada..

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mSelim. Memang lumayan. Mungkin kita boleh buat juga di Malaysia..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon