Friday, January 31, 2014

Kisah Warna Merah Dan Sambutan Tahun Baru Cina


Buah nanas adalah lambang tuah dan masa depan cemerlang manakala buah limau bali melambangkan kesejahteraan, kesihatan dan ikatan kekeluargaan.

Merah

Lantas tidak hairanlah dua buah-buahan tempatan ini mempunyai makna yang begitu penting buat masyarakat Cina malah dua simbol ini digunakan dengan pelbagai cara ketika sambutan Tahun Baru Cina negara ini.

Antaranya isi buah limau bali adalah ramuan utama sajian Yee Sang, manakala pelbagai hiasan termasuk tanglung berupa buah nanas menjadi hiasan yang biasa dilihat di rumah-rumah yang menyambut perayaan itu.

Populasi dunia berketurunan Cina juga mempunyai pandangan tinggi terhadap merah dan kuning, yang mana dua warna ini boleh dikira memonopoli dalam pelbagai upacara dan sambutan sepanjang perayaan yang disambut selama 15 hari itu.

Hiasan rumah, pelbagai lampu dan tanglung serta angpau pasti dimonopoli dengan warna yang melambangkan kebahagiaan, kemakmuran dan semangat untuk hidup serta nasib baik itu.

Merah juga melambangkan keadaan yang terang dan ceria dalam kehidupan seharian malah dikaitkan dengan segenap hidupan dalam budaya masyarakat itu sendiri iaitu musim panas, elemen api dan arah selatan.

Bagi warna kuning pula, selain menjadi warna kebesaran raja-raja negara China zaman dahulukala, ia dilambangkan sebagai harapan supaya tahun baru yang menjelma itu akan mendatangkan lebih banyak rezeki.

Penggunaan warna kuning barangkali lebih penting dan mempunyai makna yang lebih menarik ketika zaman monarki masih menguasai China memandangkan ia adalah lambang dan kekuasaan takhta diraja.

Lagipun, maharaja pertama negara itu digelar Maharaja Kuning, negara China sendiri digelar bumi kuning (Yellow Earth) dan induk semua sungai ialah Sungai Kuning.

Antara lain, catatan sejarah negara itu menyatakan bahawa jubin-jubin kuning digunakan untuk membina istana Kota Larangan ketika zaman Dinasti Song (960-279).

Dikatakan juga semua maharaja selepas dinasti berkenaan mengenakan jubah kebesaran berwarna kuning ketika mencemar duli, malah menaiki kenderaan seperti kerusi sedan berwarna kuning, berjalan di atas laluan kuning (Yellow Path) dan mempunyai bendera rasmi yang juga berwarna kuning.

Maharaja Kuning

Apapun, dua warna yang ceria itu memang begitu penting semasa sambutan Tahun Baru Cina sehingga ahli keluarga yang berkumpul beramai-ramai ketika menghadiri upacara makan besar secara tradisinya akan berpakaian merah untuk wanita dan kuning untuk lelaki.

Mengenai kepentingan warna merah ketika Tahun Baru Cina, seorang pengantin baru, Foo Swee Ling, 36, menyediakan angpau merah buat pertama kali untuk anak saudaranya tahun ini.

"Biasanya secara tradisi, angpau merah diberi oleh mereka yang sudah berkahwin kepada orang tua dan sanak saudara yang lebih muda dan bujang," katanya.

Memandangkan wang ringgit Malaysia yang bernilai RM10 juga berwarna merah, beliau seperti ramai yang lain memilih untuk mengisi sampul angpau dengan wang itu.

Warna merah tidak hanya penting semasa musim perayaan, malah beliau juga masih dapat mengingati, semasa masih kecil, bagaimana warna merah menguasai pesta perkahwinan masyarakat Cina di kampungnya yang terletak di Selayang.

"Antaranya, terdapat banyak lilin merah besar yang diukir dalam bentuk naga yang dipercayai bertujuan menghalau roh-roh jahat.

"Pengantin wanita juga biasanya memakai warna merah sebagai tanda kebahagiaan dan kesetiaan, manakala adik beradik yang masih bujang turut mengenakan warna merah sebagai tanda berkongsi bahagia," tambahnya.

Bagaimanapun, kebanyakan belia kaum Cina masa kini lebih selesa mengadakan upacara perkahwinan dalam bentuk resepsi ala-barat dengan mengenakan gaun dan tuksedo.

China, sebagai negara yang berusia beribu tahun serta amat kaya dengan pelbagai legenda dan mitos, cara sambutan Tahun Baru Cina dan kaitannya dengan warna merah juga mempunyai kisah tersendiri.

Penglipur lara negara China mengaitkan permulaan Tahun Baru Cina dengan usaha menghalau seekor raksasa lapar yang bergelar 'Nian'.

Nian Myth

Ini kerana setiap tahun pada permulaan musim bunga yang menandakan kehadiran tahun baru, Nian akan menjarah kawasan perkampungan dan memakan ternakan, tanaman dan penduduk kampung terutama kanak-kanak.

Lantas, demi keselamatan, penduduk kampung akan meletakkan makanan di hadapan pintu rumah dan segera bersembunyi mengurung diri mereka sehinggalah Nian datang, makan dan beredar dari situ.

Mereka percaya sekiranya Nian telah makan hingga kenyang, ia tidak akan mengganggu mereka lagi sehinggalah tahun baru berikutnya.

Rutin itu berterusan sehinggalah pada suatu hari, penduduk kampung menyedari kelemahan raksasa itu apabila seorang kanak-kanak berpakaian merah terlepas dan berlari tidak jauh dari Nian.

Ini amat mengejutkan Nian yang segera beredar dari tempat itu memandangkan ia sangat takutkan warna merah.

Sejak itu, penduduk kampung mula menggantungkan pelbagai tanglung dan skrol kaligrafi merah pada pintu dan tingkap rumah mereka setiap kali sebelum Tahun Baru Cina.

Mereka juga membakar mercun merah dan mengetuk pelbagai alat muzik bergendang untuk menakutkan dan menghalau raksasa itu.

Sejak itu kelibat raksasa berkenaan, dipercayai tidak lagi kelihatan malah dikatakan ia telah ditangkap oleh seorang sami Taoisme yang telah menyumpah raksasa itu menjadi Gunung Hongjun Laozu.

Walaupun ia sekadar mitos, tetapi tradisi berpakaian merah, berkumpul dengan ahli keluarga, mercun dan gendang telah menjadi kemestian dalam perayaan Tahun Baru Cina di seluruh dunia.

Ang Pow

Kembali menyentuh mengenai Tahun Baru Cina untuk tahun 2014 ini, masyarakat Cina akan meraikan kedatangan tahun kuda dengan elemen kayu dan warna hijau.

Tahun ini dipercayai dicirikan dengan tiga sifat termasuk sebagai tahun yang kaya dengan belas kasihan iaitu mereka yang memerlukan akan lekas mendapat bantuan dan perlindungan.

Dua lagi sifat tahun ini ialah optimis yang membolehkan kita menghadapi kerumitan kewangan dengan percaya bahawa tuah akan hadir lambat laun, dan sifat baik hati yang memberikan kita rakan-rakan yang sedia memberi sokongan ketika perlu.

BACA INI JUGA: 8 Fakta Menarik Sambutan Perayaan Kuih Bulan Yang Anda Harus Tahu

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon