Thursday, August 22, 2013

Inikah Tandanya Dunia Hampir Kehabisan Makanan?


Bumi sememangnya tidak pernah kekurangan hasil bumi, tapi entah dimana silapnya, masih ramai manusia kebuluran diserata dunia. Berikut ini adalah 12 tanda-tanda bahawa dunia telah 'kehabisan' makanan...


Lebih dari 3 bilion orang, hampir setengah penduduk dunia, hidup dalam keadaan kurang daripada 2 dolar sehari.

Sepanjang tahun lalu, harga makanan global telah meningkat sebanyak 37 peratus.

Hampir setiap komoditi pertanian utama telah mendadak naik harga. (Semakan sebuah artikel 'Bloomberg' baru-baru ini telah mengatakan tentang apa yang telah terjadi pada banyak komoditi pertanian utama selama setahun terkini...

Menurut Bank Dunia, 44 juta orang lebih di seluruh dunia telah berada dalam paras kemiskinan tegar sejak Jun lalu kerana kenaikan harga makanan.

Malangnya, kenaikan harga makanan bukanlah trend baru. Menurut UN Food and Agriculture Organization, harga makanan global telah naik sebanyak 240% sejak tahun 2004.

Untuk sebahagian besar, krisis makanan global adalah disebabkan ketamakan orang kaya. Sebuah kajian oleh World Institute for Development Economics Research mendapati bahawa separuh bahagian bawah daripada penduduk dunia hanya memiliki 1 peratus daripada seluruh kekayaan global.

Pendapatan rata-rata satu orang di negara-negara termiskin di benua Afrika telah menurun satu perempat selama dua puluh tahun terakhir.

Dianggarkan bahawa lebih dari 80 peratus daripada penduduk dunia hidup di negara-negara di mana jurang pendapatan antara kaya dan miskin melebar.

Sekitar 1 bilion orang di seluruh dunia tidur kelaparan setiap malam.

Setiap 3-6 saat seseorang telah berlapar sampai mati dan tiga-perempat daripada mereka adalah anak-anak di bawah umur 5 tahun.

Dianggarkan bahawa seluruh benua Afrika hanya mempunyai kira-kira 1 peratus daripada jumlah keseluruhan kekayaan dunia.


*Menurut "Laporan Kekayaan Global" terbaru oleh Credit Suisse, yang 0.5% terkaya dari penduduk global mempunyai kawalan ke atas 35% dari semua kekayaan di planet ini.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon