Friday, March 22, 2013

Kanser Paling Besar Pernah Direkodkan Di Dunia


Info Ngeri. Saiz kanser yang pernah dibuang dari tubuh manusia jarang melebihi 3 kg. Namun doktor di Argentina baru-baru ini berjaya membuang kanser raksasa dari rahim seorang wanita, seberat 23 kg atau bersaman dengan berat kanak-kanak berusia 4 tahun.


Wanita 54 tahun yang berasal Lomas de Zamora, pinggir bandar Buenos Aires itu mengalami pembengkakkan perut dalam 2 tahun terakhir.

Dari hari ke hari, perutnya yang makin membesar itu membuatkannya sukar melakukan aktiviti seharian.

Setelah diperiksa oleh doktor, pembengkakan itu disebabkan oleh tumor yang tumbuh di rahimnya. Wanita yang tidak disebut namanya itu perlu menjalani pembedahan untuk membuangnya dengan segera.

Ketika datang ke Gandulfo Hospital untuk menjalani pembedahan, berat badannya telah mencecah 140 kg.

Setelah dilakukan pembedahan, berat badannya turun secara drastik disebab saiz tumor yang telah dibuang ternyata sangat besar iaitu seberat 23 kg.

Diyakini, tumor yang dibuang dari rahim wanita itu merupakan yang terbesar di dunia ketika ini. Dalam pengertian lain, wanita ini seperti sedang mengandungkan anak kembar 5.

Saya belum pernah menemui seperti ini dalam 34 tahun kerjaya saya sebagai doktor bedah kata doktor yang menjalankan pembedahan itu.-Dailymail

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon