Saturday, December 22, 2012

Anjing Pun Lebih Mulia Dari Mufti Perak?


Penulis menerima banyak rungutan dan bantahan dari gambar Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang penulis tempelkan pada gambar seekor anjing. Kononnya penulis kurang ajar dan tidak menghormati pemimpin agama seperti Harussani (peduli apa).


Yang merungut ini tidak nampaknya tujuan penulis meletakkan gambar Harussani disitu kerana hanya anjing sahaja yang menurut perintah tuannya, sedangkan dia tidak boleh berfikir sendiri.

Inilah masalahnya bila orang tak faham metafora.

Memang ada binatang lain yang menurut perintah tuannya seperti anjing, tapi memandangkan status Harussani sebagai mufti, maka anjing adalah binatang yang sesuai, takkan penulis nak letakkan gambar Harussani pada badan burung kakaktua kot.

Sebetulnya penulis tak faham orang ni nak marah kenapa? Sudah eloklah gambar itu kerana anjing sama seperti binatang lain akan dimasukkan terus ke syurga kerana tidak berdosa mengikut ajaran dalam Islam.

Sedangkan Harussani dan mulut busuknya yang sibuk masuk campur dalam urusan politik, terutama yang membabitkan PAS, belum tentu lagi akan dimasukkan ke syurga seperti anjing!! Statusnya sebagai mufti itu bukan jaminan kerana itu hanya jawatan yang dilantik, kononnya untuk menasihatkan raja.

Nasib baik Harussani ada akal, kalau tidak, apa bezanya dia dan anjing?

Jadi semua inilah yang perlu difahami oleh mereka yang marah-marah dengan penyiaran artikel tersebut. Malah mereka sepatutnya berterima kasih kepada penulis kerana meletakkan gambar Harussani pada badan penghuni syurga!!

Dalam masa yang sama, Harussani perlu muhasabah dirinya sendiri, duduk depan cermin dan tanyakan “hebat benar ke aku?” Kalau hebat, penulis cabar Harussani berhenti dari menjadi mufti dan menceburkan diri dalan politik, kita nak tengok sejauh mana hebatnya dia.

Sebaliknya, berselindung di sebalik ‘kemuliaan’ jawatan tersebut, Harussani memilih untuk berpihak kepada UMNO dan kerajaan persekutuan dengan membangkitkan isu lama seperti Amanat Hadi ini, Sedangkan Harussani terlupa, 11 bulan lamanya dia makan gaji yang dibayar kerajaan Pakatan Rakyat (sebelum rampasan kuasa oleh UMNO).

Ada pendapat mengatakan bahawa wang gaji itu haram kerana Harussani menjadi gunting dalam lipatan kepada kerajaan Pakatan Rakyat Perak, malah katanya terlibat sama merancangkan penggabungan UMNO dan PAS bagi menubuhkan kerajaan perpaduan!!

Harussani perlu ingat, sampai sekarang dia masih lagi makan duit haram kerana kerajaan yang memerintah Perak sekarang bukanlah kerajaan yang dipilih melalui mandat rakyat. Mandat rakyat yang sebenarnya, seperti diterjermahkan dalam proses pembuangan undi 8 Mac 2008 ialah kepada Pakatan Rakyat.

Sebagai satu-satunya mufti yang mempunyai gelaran Tan Sri, Harussani perlu menunjukkan contoh tauladan yang baik dengan mengelakkan diri dari masuk campur dalam urusan politik, apatah lagi dengan memihak kepada UMNO dan BN.

[Sumber]

1 comment

  1. kepada tan sri harussani...teruskan usaha anda walau sebanyak mana anda di cerca......yang pasti setiap manusia yang mencerca umno ..BN selama ini pon tdak terlepas mendapat rahmat dari dasar2 yang diperkenalkan....TAN SRI...TERUSKAN USAHA ANDA menyedarkan manusia yang kufur nikmat....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon