Wednesday, September 27, 2023

Kemiskinan Alat Politikus Dan Kapitalis Menambah Kekayaan


Orang miskin dalam konteks Malaysia dikaitkan golongan B40 (bottom 40 percent). Pendapatan bulanan kumpulan B40 dibawah pendapatan paras garis kemiskinan (PGK) iaitu kurang daripada RM2,208 sebulan.

Kemiskinan di Malaysia

Justeru kemiskinan, tentunya cara hidup dan budaya harian B40 berbeza daripada golongan M40 (middle 40 percent) yang berpendapatan di antara RM4,850 sehingga RM10,959 sebulan, apatah lagi kumpulan T20 (top 20 percent) berpendapatan 20 peratus tertinggi sebanyak RM10,959 ke atas dan merupakan penggerak ekonomi dan majikan golongan B40 dan M40.

Data menunjukkan majoriti rakyat Malaysia adalah golongan miskin. Seramai 26.8 juta daripada 32 juta rakyat negara ini tergolong dalam kategori itu.

Jika kemiskinan dianggap kesalahan dan menjijikkan, di kiri dan kanan kita adalah golongan yang tidak boleh diharapkan untuk kehidupan yang lebih baik.

Anak, cucu dan cicit orang miskin akan berada di mana-mana. Di desa atau kota, kemiskinan akan terus menggila.

Protokol dan hukum ditegakkan oleh T20 untuk memastikan kelangsungan mereka dipertahankan.

Menjadi bangsawan baru

Golongan cerdik pandai, intelektual, profesor dan sarjana sering mengaitkan kemiskinan sebagai penyakit.

Rakyat yang miskin juga dikaitkan dengan amalan mengabaikan pendidikan serta leka berfoya-foya.

Kapitalisme pula melihat kemiskinan sebagai peluang mengaut keuntungan.

Ketika Revolusi Industri dan Revolusi Perancis, kalangan miskin menjadi alat kepada kapitalis untuk menghalalkan tindakan mereka meruntuhkan kekuasaan feudal yang dikaitkan perhambaan.

Dinasti dan istana runtuh. Kapitalis menjadi tuan baru yang dikaitkan korporat.

Rakyat bawahan yang miskin - dengan taraf hidup mereka yang rendah - akan tetap menjadi alat atau jentera kepada penguasa yang khianat.

Sehingga ke abad 21, dunia gagal membanteras kemiskinan kerana kemiskinan adalah peluang untuk kapitalis menambahkan kekayaan.

Ia berkembang bersama sekutunya yang disebut politikus. Mereka membentuk kroni bersama orang politik untuk mentadbir dunia ketiga dengan rakus.

Mereka menjadi bangsawan baru dengan istana kekuasaan yang lebih agam.

Orang miskin akan kekal sebagai buruh untuk membantu orang politik dan kroni niaga mencapai keuntungan maksimum.

Dari segi politik pula, kemiskinan adalah peluang pihak yang berkuasa mengekalkan kekuasaan.

Program pembangunan dan bantuan rakyat diperkenal untuk mengikat sokongan kepada pemerintah.

Budaya mengharap kalangan bawahan akhirnya mencipta tradisi bodek menerusi peti undi yang kononnya demokratik.

Pemerintah pula menggunakan hukum dan akta untuk membantu golongan sendiri mencipta keuntungan bilion ringgit. Marhaen, golongan yang dianggap hina, akan kekal miskin.

Bergerak menyusun kekuatan

Orang bawahan akan kekal memberontak kerana pemberontakan adalah peluang terakhir untuk hidup, atau - jika tidak - terpaksa mengalah.

Perubahan besar dalam pertanian, pembuatan dan pengangkutan dalam Revolusi Perindustrian pada akhir kurun ke-18 dan awal kurun ke-19 memberi kesan yang besar kepada sosioekonomi dan kebudayaan di Britain.

Perubahan ini seterusnya merebak ke seluruh Eropah dan Amerika Utara sebelum melebar ke serata dunia melalui proses yang dikenali sebagai perindustrian.

Revolusi Perindustrian merupakan satu titik perubahan penting dalam sejarah manusia, sama seperti penemuan perladangan atau kebangkitan negara kota.

Peladang British menjadi pedagang antarabangsa dengan menyediakan makanan yang cukup dan tenaga buruh yang banyak, lalu pemilik tanah menjadi pengusaha ladang dan peningkatan perdagangan antarabangsa.

Kaum buruh yang diperlakukan tidak adil oleh pengusaha mulai bergerak menyusun kekuatan untuk memperbaiki nasib.

Mereka kemudian membentuk organisasi yang lazim disebut gerakan sosialisme didorong pemikiran Thomas Marus yang menulis buku Utopia.

Tokoh yang paling popular dalam penggerakan pemikiran ini adalah Karl Marx dengan bukunya Das Kapital.

Pengusaha atau kapitalis umumnya mempunyai pengaruh yang kuat dalam pemerintahan untuk melakukan imperialisme demi kelangsungan industrialisasinya.

Dengan demikian, lahirlah imperialisme moden, iaitu perluasan daerah sebagai tempat pemasaran hasil industri, mencari bahan mentah, penanaman modal yang surplus dan tempat mendapatkan tenaga buruh yang murah.

Dalam hal ini, England yang menjadi pelopornya.

Revolusi Perancis 1789–1799 adalah era sosial radikal dan pergolakan politik. Kesannya melata ke seluruh dunia apabila perhambaan tumbang dan sistem monarki feudal runtuh.

Mengharap naungan atasan

Bagaimanapun, sejarah tidak mungkin aman kerana tumbangnya satu rejim akan melahirkan rejim diktator lain.

Hari ini diktator bukannya rejim tentera feudal yang dilengkapi senjata tapi kalangan korporat, kapitalis yang bersekutu dengan politikus yang membentuk kronisme moden.

Mereka berada di atas undang-undang kerana sistem hukum dicipta untuk kepentingan mereka.

Ada orang yang sudah dijatuhi hukuman bebas ke mana sahaja termasuk bermain golf di luar negara kerana wujudnya sistem yang membebaskan mereka.

Walaupun sudah menyamun berbilion ringgit, ada yang tergamak memanggilnya 'bos' semata-mata kerana nilai jenayah yang dilakukan.

Bagi orang bawahan yang mengharapkan naungan atasan, mereka sanggup membisu apabila balak ditebang, pulau dijadikan tanah kesultanan.

Gara-gara kemiskinan, sistem kasta yang sudah lama dibanteras oleh Mahatma Ghandi seakan-akan wujud semula.

Rakyat bawahan akan kekal dalam sistem perhambaan moden. Kemiskinan, putus asa dan rendah diri akan menjadi barah dalam masyarakat.

Sarjana, profesor, cendekiawan dan cendawan sepatutnya membantu membentuk peradaban, bukan mencemuh.

Penulis ialah IMLAN ADABI, mantan wartawan dan sasterawan.

Semoga memberi manfaat.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon