Thursday, July 16, 2020

15 Kesalahan Al-Jazeera Ketika Cuba Fitnah Malaysia


Laporan Locked Up In Malaysia Lockdown oleh Al Jazeera yang tular sebelum ini sememangnya menimbulkan kritikan hebat daripada orang ramai terutamanya rakyat tempatan, malah turut mendapat perhatian daripada pihak berwajib dan berkuasa yang mempersoalkan laporan tersebut di mana kebanyakan fakta yang dilaporkan dikatakan tidak tepat.

Locked Up In Malaysia Lockdown

Tidak mahu tuduhan dan laporan tidak tepat terhadap Malaysia terus berlaku, personaliti media sosial, Dustin Pfundheller yang sebelum ini dikenali melalui page Facebook Other Side of The Truth akhirnya tampil menggariskan 15 perkara yang menurutnya salah mengenai laporan Al Jazeera itu.

Dustin yang juga merupakan seorang pengamal perubatan sebelum ini pernah tular dengan videonya How Malaysian Did The Impossible yang menceritakan bagaimana negara kita berjaya melakukan sesuatu yang hampir mustahil untuk dilakukan dalam mengawal penularan wabak COVID-19.

Berbeza dengan dua videonya sebelum ini yang menceritakan bagaimana Malaysia mengekang penularan wabak berbahaya itu, Dustin kali ini menjelaskan dengan lanjut ulasannya mengenai video yang diterbitkan Al Jazeera itu.

"Ianya sangat mengecewakan terlalu banyak kesilapan yang dilakukan dalam satu video oleh syarikat yang besar.

"Banyak perkara yang Malaysia sebagai negara lakukan untuk memerangi COVID-19 adalah salah menurut Al Jazeera," tulisnya di Facebook.

Antara perkara yang menjadi tumpuan Dustin dalam ulasannya kali ini adalah menjelaskan beberapa berbangkit yang dilaporkan dalam dokumentari tersebut, seperti bagaimana Al Jazeera memilih jalan cerita yang dimahukan mereka bagi menampakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang teruk.

Laporan tersebut menurut Dustin juga beberapa kali seperti keliru dengan terma pendatang asing secara haram dan juga yang memasuki negara ini dengan sah selain tidak memahami isu dan usaha sebenar kerajaan dalam memerangi COVID-19 ketika ini.

Beliau dalam videonya itu turut mengkritik tindakan Al Jazeera yang menutup ruangan komen mereka untuk laporan tersebut, sekali gus tidak memberikan peluang kepada sesiapa pun untuk menyatakan kebenaran.

Tonton video dibawah.

BACA INI JUGA:



sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon