Rabu, Februari 19, 2020

'Abu Dhabi Pearl' Berusia 8,000 Tahun Mutiara Tertua Di Dunia


Loading...

Sebiji mutiara semula jadi berusia 8,000 tahun yang ditemui di lantai sebuah bilik yang semasa proses menggali di Pulau Marawah di luar Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang dianggap binaan arkitek terawal di negara itu, menjadi bukti objek yang didagangkan sejak zaman Neolitik.

Abu Dhabi Pearl
Abu Dhabi Pearl.

Lapisan mutiara tersebut mengandungi karbon dari tahun 5600 hingga 5800 sebelum Masihi, dipamerkan buat pertama kali dalam pameran 10,000 tahun kemewahan di Louvre Abu Dhabi 30 Oktober 2019 lalu.

Pakar sejarah UAE percaya, mutiara itu didagangkan dengan Mesopotamia, Iraq Purba sebagai pertukaran dengan seramik dan barangan lain.

Pedagang permata Venetian Gasparo Balbi yang mengembara ke rantau itu menyebut pulau di luar perairan Abu Dhabi sebagai sumber mutiara pada abad ke-16.

Abu Dhabi Pearl 8000 Years Old

Industri mutiara pernah menguasai ekonomi UAE namun perdagangannya merosot pada tahun 1930-an dengan kedatangan mutiara Jepun selain konflik yang menjejaskan ekonomi global.

Negara Teluk kemudiannya beralih kepada industri minyak yang menguasai ekonomi mereka sehingga hari ini.

Mutiara Akoya

Akoya Pearl

Mutiara Akoya juga dikenali sebagai Japanese Pearl, dihasilkan oleh kerang pinctada fucata, merupakan mutiara paling terkenal di jepun.

Keunggulan mutiara ini adalah kerana ia memiliki kilauan yang jauh lebih bersinar dan menarik berbanding mutiara lain, selain harganya lebih murah.

Mutiara Akoya juga berkilau dengan cahaya mawar, tampak anggun dan lembut, dianggap antara mutiara terbaik dan paling popular di dunia.

Ukuran mutiara Akoya hanya sekitar 2mm-10mm, namun warna yang dihasilkannya bervariasi dari warna emas, perak, cream, pink hijau dan biru.

Pink adalah warna yang paling diminati di Jepun kerana lebih sesuai dengan warna kulit mereka seperti warna pokok terkenal disana iaitu pohon sakura.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon